PAC 2.3/ 2.5 PROJECTE SOM ESCRIPTORS


SUMARI









Aquesta és l’activitat que dóna resposta a la següent qüestió:
“No creieu que la gent aprèn millor quan es troba davant d’un problema significatiu que doni sentit a les activitats?”

 Tenim un problema significatiu i l’hem de resoldre a partir de les TIC. En aquest cas el problema sorgeix a l’aula i els subjectes són els alumnes de 3r D’ESO d’un grup de diversificació curricular. Concretament a l’assignatura de Llengua i literatura castellana.

Tots els problemes , vistos des de la perspectiva del tecnòlegs compleixen dues  premisses: tenir un objectiu a assolir i que tingui un valor social o, cultural o intel·lectual per a algú, en l’activitat que proposo : “SOM ESCRIPTORS”, té uns objectius molt clars; el primer aprendre uns continguts curriculars, però de manera que sigui significativa per ells. Es tracta una activitat pensada per aquest grup de diversificació curricular.
Portava dies donat voltes a què fer, i  un dia fent classe em va venir la idea. Vaig conduir els alumnes fins que aquests van tenir el “problema”:  Clar que plantejat així si que volem escriure la nostra història, però com ho fem?

Per a que un problema sigui significatiu, dependrà del grau de contextualització, de les activitats que generi, de la intenció, de la complexitat,... Per tant quan sorgeix un problema es tenen en compte moltes variables. Durant el  projecte es posaran en marxa un seguit d’activitats que ajudaran a resoldre de forma significativa l’activitat creativa de ser escriptors. En el següent projecte, els alumnes volen fer d’escriptors, i primer han de pensar què necessiten.  Han de crear personatges, que actuaran en un lloc concret i tot girarà sota un tema. Al treballar en grups s’han de posar d’acord i ser capaços de crear una història amb els mitjans de que disposen.
Saben que l’ortografia s’avalua. No han de fer faltes  i per fer front a  la dificultat poden fer ús del corrector. Però també ha de tenir el seu propi  guió per a desenvolupar la història que inventaran. El problema s’incrementa, com fer el PowerPoint? I com posem la música?.

El problema que tenim: “com elaborar una història, una narració?”, provoca un aprenentatge significatiu. Està ben formulat, ben estructurat i contextualitzat.  És capaç de construir coneixement, doncs incrementa els coneixements en llengua castellana i a més en l’ús de les TC.
Segons Jonassen  parlaríem d’un problema d’actuació estratègica en quan que els alumnes han de fer servir l’ús de les TIC per elaborar una història  i realitzar l’avaluació de tot el procés, fent ús de les estratègies tecnològiques.
També podríem parlar de presa de decisions en quan que han d’aprendre a decidir quins personatges, quin lloc, l’acció, el tema... seria la part creativa.

Tots aquests aspectes queden explicats en la fitxa . En el mapa conceptual es pretenc posar de forma clara i visual la relació entre la  part teòrica i pràctica. Després explicaré com s’ha realitzat l’aprenentatge descrivint i avaluant  tot el procés  de l’aprenentatge aconseguit ,dels  objectius proposats,  així com de l’avaluació tecnològica del disseny.
Finalitzaré l’activitat amb les conclusions de tot el procés.



                                   DISSENY DE LA FITXA
TÍTOL DE L’ACTIVITAT
Com podem elaborar una narració, una història? Quins recursos farem servir?
 Sabrem aplicar les TIC?
“ SOM ESCRIPTORS!!!”
DESCRIPCIÓ DELS AGENTS PERSONALS I DE LA TECNOLOGIA MEDIADORA
 Descripció dels agents personals:
Aprenents: 18 alumnes de 3er de l’ESO (d’un grup de diversificació curricular) de  l’Institut Domènech i Montaner  de Reus, a l’assignatura de llengua i literatura castellana.
Mediador:Jo mateixa, Mª Teresa Muñoz, professora de pedagogia terapèutica. Atenció a la diversitat (llengua castellana i altres assignatures ). Estudiant de psicopedagogia.
Descripció de la tecnologia mediadora:
·               Ordinador portàtil personal amb connexió a Internet.
·               Canó de projecció
·               Càmera de fotos digital.
·               Correu amb compte de Gmail.
·               Word
·               PowerPoint
·               USB
·               Altres programes

PROBLEMA DE PARTENÇA I EL SEU TIPUS EN FUNCIÓ DE LA CLASSIFICACIÓ DE JONASSEN.
Descripció del problema:
Els alumnes de 3r ESO adaptat, tenen una baixa autoestima. Pensen que a ells poques coses els surten bé. Mentre explico els components d’una història: tipus de personatges, situació, plantejament, ... els seus ulls es van obrint. Proposo que ells siguin els “cuiners de llengua” i escriguin una història. Que inventin uns personatges i els donin vida, però com fer-ho?!.
Neix el problema: com ho fem?  I Sorgeix la proposta: en grup i el resultat serà una història per explicar i per mirar: en un PowerPoint.
 En petits grups hauran de crear uns personatges,descriure’ls dibuixar-los o fer un muntatge amb fotos,etc. Mitjançant les TIC hauran  d’arribar a la solució (elaborar un PowerPoint de la història feta)
Estructuració:
Es tracta d’ un problema ben estructurat ja que requereix l’aplicació d’un determinat nombre de conceptes sota una situació problemàtica registrada. Parteixo d’un problema ben definit, un objectiu conegut i un grup restringit d’operadors lògics. Hi podem trobar tots els elements del problema: nombre limitat de regles, participants organitzats en una disposició previsible i prescriptible: posseeix respostes correctes i convergents. Tenen un procés de solució presentat i prescrit.
 Els alumnes realitzen les seves activitats (descripció i fixa dels personatges, del lloc on succeeix l’acció, argument...) en un Word que envien a la professora. Un cop tot estigui correcte es realitzarà el PowerPoint. Ho fan de manera autònoma, amb ajuda si convé d’altres joves del grup o de la professora. Són activitats convergents, tenen un procés de solució presentat i prescrit. Han de seguir els passos que hem marcat i la teoria del llibre(continguts de la ESO)
Complexitat:
Les activitats tenen, en principi , poca complexitat, són activitats amb molt poca dificultat per als alumnes, tenen clar en tot moment el que han de fer i l’ordre de cóm fer-ho. La creativitat de tots ells serà un dels motors de l’activitat. El treball és col·laboratiu.
Especificitat de camp:
Les activitats que han de realitzar per resoldre el problema, estan ben situades i integrades per als alumnes; en aquest cas correspon a l’àrea de llengua i literatura castellana, les tenen ben integrades.
El raonament per fer l’activitat, el desenvolupen mitjançant un model d’esquema que tenen per fer el seu exercici de manera individual, podem dir que és un problema poc abstracte.
Segons el tipus en funció de la classificació de Jonassen
En l’activitat d’aprenentatge que fan els alumnes, parlaríem d’un problema d’actuació estratègica, és a dir, els alumnes aplicant les estratègies tecnològiques,el PowerPoint, podran redactar tot el procés de la història mitjançant l’esquema que la professora de llegua castellana els hi haurà proporcionat i el plasmaran al Word que enviaran al Gmail de la professora, per després realitzar-lo en el PowerPoint, on els criteris de l’elaboració i autoavaluació són clars. No hi haurà respostes correctes o incorrectes, sinó treballs  millors o no tan ben elaborats, en funció del seu redactat, de la seva creativitat en la redacció i els dibuix, per exemple.
 Hem de tenir en compte , que l’actuació, es fa en temps real, els alumnes van agafant, elaborant en grup, els components de la història,els dibuixos d’aquests, la descripció de l’espai,el plantejament...per desprès plasmar-les en l’activitat que penjaran finalment en el PowerPoint. El nivell d’abstracció és poc, el que serà més complexa: la creativitat, el vocabulari, l’ortografia, la redacció... En quan  al nivell d’estructuració està ben estructurat, es fa en context  aula -classe, que asseguren l’èxit. Tot i que  les activitats són realitzades en temps real a l’aula ordinària, si l’activitat es vol avançar saben que poden fer-ho en grup fora del centre.
MANERA COM ES PLANTEJA EL PROBLEMA ALS APRENENTS
Abans de finalitzar el primer trimestre sorgeix el problema, durant l’explicació del tema 3 de llengua castellana. La situació es planteja de la següent manera:
_Imagineu que porteu tots un davantal, on som?

- A la cuina.

_ Molt bé!!!, què fem i quins ingredients necessitem ?

_Cuinem, necessitem els aliments, els estris, el foc...

-Genial! Doncs ara imagineu que sou cuiners de paraules, que necessitem i podem elaborar?

- Necessitem les paraules, idees, personatges, acció, llocs on passa, el temps... (tot va sorgint poc a poc)

_Us agradaria fer de cuiners/ escriptors d’una història?

_ Sí, altres –No em sortirà...

- Com ho podríem fer??? (NEIX EL PROBLEMA)

_ A mà, a l’ordinador...

El primer dia van fer la descripció del personatge i a casa van acabar-lo.

El  dia següent: (INICI DEL PROCÉS PER TROBAR LA SOLUCIÓ)

Llegim les descripcions (tenia previst començar l’activitat, agrupant-los segons els personatges i segons les capacitats de cada membre per poder ajudar-se)

_ Molt bé, què us sembla si fem l’activitat en grups?

_SIIIIIIIII!

_I, si a més fem servir l’ordinador, i us deixo avaluar a vosaltres mateixos les activitats?

_
SIII, guai!!!

-Molt bé, com heu d’avaluar-les les històries han de ser les millors!!!

- Com ho farem? Quan?

_Ara mateix, apa, som-hi! (faig la distribució tal com tenia pensat)
I s’inicia el projecte. Els alumnes estan molt motivats!!!! Els ha agradat molt la idea!!!

*(tot aquest text és en castellà, i més extens)
CONTEXT DE L’ACTIVITAT
Educació formal, projecte d’Atenció a la Diversitat “creem històries per explicar”, dirigida a alumnes de 3er d’ESO, grup de diversificació curricular, de l’Institut Domènech i Montaner de Reus.

L’activitat es farà en context escolar: a l’aula ordinària, AU1, on cada alumne utilitzarà el seu portàtil, la càmera de la professora i la pissarra interactiva. La professora va fent les explicacions combinant: llibres digitals(teoria – continguts) la pissarra Vileda i l’ús de l’ordinador personal.

Així els alumnes, en grups de 3 o 4 joves, aniran fent l’activitat. Entregaran en cada sessió el treball realitzat. La professora supervisarà les tasques que han anat entregant. Els documents en Word serviran per a realitzar la història final que introduiran en un PowerPoint i que hauran de llegir i presentar als seus companys. És una activitat que avaluaran entre tots.

CARACTERÍSTIQUES COGNITIVES, EMOCIONALS, ACTITUDINALS, FÍSIQUES MÉS IMPORTANTS DELS APRENENTS
Característiques Cognitives:
Grup de 18 alumnes que tenen entre 15 i 16 anys i formen part d’un grup de diversificació curricular, que comporta una adaptació relativa del currículum ordinari, ja sigui per desmotivació per als estudis o per que cognitivament no arriben a entendre tot els aprenentatges que un currículum ordinari comporta. Alguns d’ells tenen un dictamen(2), altres tenen dificultats en lectoescriptura, i en comprensió.
La diversitat d’alumnes fa que els ritmes d’aprenentatge siguin variats. Per aquest motiu he format grups per treballar de forma col·laborativa (són alumnes que he tingut des de primer d’ESO i es mostren molt contents de poder treballar ajudant-se uns al altres).
Característiques Emocionals:
Molts d’aquests alumnes en un principi es sentien diferents per formar part del grup de diversificació curricular, però a la vegada, com van aprovant, es senten més motivats i d’aquesta manera la seva autoestima puja. És una manera de fer possible l’obtenció del títol de la ESO. Són joves adolescents i com a tals tenen característiques variades, canvis de caràcter,...
Característiques Actitudinals:
Alguns d’aquests alumnes presenten dificultats greus d’atenció.  No tots tenen diagnòstic. Alguns estan en tractament seguit pel CESMIJ. No hi ha comportaments disruptius dins de l’aula. De fet cap dels alumnes és considerat conductual. (El centre segueix un programa de mediació i fa que el nivell de conductes disruptives hagi disminuït.). És un grup xerraire, però molt participatiu, amb ganes d’aprendre.
Aquests joves, com tenen el currículum adaptat, es senten més motivats, veuen que  son capaços d’aprendre i de poder aprovar més assignatures que en cursos anteriors. Per ells té més sentit el que aprenen.
A més el fet de treballar amb grup reduïts, i amb l’ordinador fent ús de les TIC, estan molt engrescats!!!
Característiques Físiques:
Cap d’ells té limitacions físiques.
COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES QUE L’APRENENT HA D’ASSOLIR O DEMOSTRAR
Ja que  es treballa el llenguatge pròpiament dit, en la creació d’una història.
Ja que l’activitat es realitza fent ús de les TIC.
Ja que han d’aprendre a solucionar el problema que els ha sorgit: com fem una història? Com la fem amb el PowerPoint? Han d’aprendre a resoldre dificultats
Ja que han de treballar de forma autònoma( guiada) i al mateix temps en grup. S’han de conèixer les seves capacitats i les seves limitacions.
Ja que han de cercar informació sobre els llocs on volen que passi l’acció.
Ja que l’activitat es formula en equip cal comprendre i aprendre que les decisions s’han de prendre de forma consensuada.
OBJECTIUS ESPECÍFICS D’APRENENTATGE
·      Adquirir els conceptes treballats referents als components d’una narració: personatges, espai, temps (intern /extern), el tema, el plantejament, nus i desenllaç. De forma constructiva i significativa.
·              Fer anar el corrector del Word i el RAE per Aplicar les normes d’ortografia que hem aprés.
·              Crear un compte de correu al Gmail.
·              Saber enviar els arxius, guardar-los en carpetes.
·              Saber elaborar les fixes de treball (descripció dels personatges, espais)
·              Tenir cura del treball fet.
·              Conèixer com funciona el PowerPoint.
·              Realitzar fotografies amb la càmera digital, fent un bon ús.
·              Saber utilitzar el programa de PowerPoint
·              Visualitzar totes les activitats realitzades amb el PowerPoint amb la pissarra interactiva,sabent escoltar als altres.
·              Ser capaç d’autoavaluar les seves Produccions i les dels altres companys.
·              Aprendre a treballar en grup de forma autònoma.
·              Reflexionar sobre el seu procés d'aprenentatge.
CONTINGUTS
Continguts conceptuals:
·               Definició de components d’un conte, narració.
·               Ortografia:  ús del corrector i  del diccionari en línia RAE.
·               Coneixement dels usos del PowerPoint.
·               Creació de carpetes.
·               Creació del correu Gmail i enviament de correus.
·               Concepte del paper d’Internet en la comunicació.
Continguts procedimentals:
·               Utilització del corrector, de RAE.
·               Utilització del PowerPoint.
·               Recerca a Internet de llocs reals que han de descriure.
·               Procés de creació d’un compte de correu.
·               Procés de creació de les narracions i dels dibuixos
Continguts actitudinals:
·               Participació activa en el grup.
·               Respecte i ajuda als companys.
·               Actitud positiva envers les noves tecnologies.
·               Reflexió sobre la pròpia experiència.
·               motivat envers les noves activitats, mitjançant l'ús de les TIC.
·               Utilització de l'ús de les TIC, de manera responsable.
PREVISIÓ DE LA SEQÜENCIA D'ACTIVITATS I ORIENTACIONS PER A L'ACCIÓ I DESCRIPCIÓ DE LA PREVISIÓ DEL PAPER MEDIADOR DE LES TIC.
 (ACTIVITATS D'ENSENYAMENT - APRENENTATGE)

L’activitat comença a finals de novembre. A l’inici del tema 3 tot just quan parlem dels components de la narració i sorgeix el problema.
Es realitzarà a l’horari de llengua castellana : Dll (16,30 a 17,30) DM (13 a 14) i DV (13 a 14)
Les sessions tindran lloc a finals de novembre principi de desembre.
Partim de les descripcions que han fet cada alumne en Word. Cada un l’ha portat impresa i podem veure així els dibuixos que han fet dels seus personatges.
PRIMERA SESSIÓ:
Contextualització i presentació del treball a desenvolupar. Es donen les primeres indicacions:
·              Es fan els grups d’alumnes de tres o quatre joves.
I s’assigna un lloc de treball en grup.
·              Cal realitzar una fitxa sobre les característiques de cada un dels personatges.

·               Se’ls dona les indicacions pertinents per realizar-la i es comenta que cada sessió serà un alumne encarregat d’enviar la feina feta a la Teresa. Els dono el meu correu Gmail (creat específicament per les tasques docents dels centre).

·               Qui no té correu, l’ha de crear i s’ha d’apuntar el de la professora.

·               Es creen la carpeta de castellà i dins una subcarpeta de narració. “Som escriptors”
SEGONA SESSIÓ:
·               Han de pensar en quin lloc passarà l’acció. I han de cercar informació, si cal, per poder descriure’l.
·               Han d’elaborar la fitxa de la descripció del lloc i incloure un dibuix i/o una foto.
·               Ara toca ja penar de què anirà la història: per tant s’ha de pensar el tema.
·               Se’ls recorda que han de tenir tots, tota la informació de cada membre del grup.  Aquesta informació cal enviar-la a la professora.
TERCERA SESSIÓ:
·              Han d’iniciar la narració. Han de partir d’una estructura que hem treballat: plantejament, nus i desenllaç.
·              Han d’enviar les tasques.
  QUARTA SESSIÓ:
·              Han de finalitzar la història i introduir-la en petites estructures al PowerPoint.
·              Enviar els resultats.
QUINTA SESSIÓ:
·              Finalitzar el PowerPoint.
Introduir els dibuixos, fotos , músiques el que ells vulguin per fer atractiva la seva història.
SISSENA SESSIÓ:
·              Visionarem els PowerPoints: “som escriptors”
·               Avaluació de les narracions en un Excel. A mesura que es van narrant.
·               Autoavaluació dels aprenentatges adquirits i de com han realitzat tot el treball.
·               Avaluació per part de la professora.
FONAMENTACIÓ PSICOPEDAGÒGICA DEL DISSENY I VINCULACIÓ AMB ELS CONTINGUTS DE L’ASSIGNATURA.
 L’activitat s’inicia des del interès dels alumnes, partint de la     motivació per crear una narració fent d’escriptors i fent ús de les  TIC.
El disseny de l’activitat es fonamenta en la part teòrica del mòdul,  l’aprenentatge significatiu i constructivista.
 Així aquesta  l’activitat  neix a partir d’un problema i vol que els alumnes aprenguin davant un procés constructiu i contextualitzat, basat en els elements de la narració. Per tant és proper  als alumnes i amb intencionalitat educativa, seguint els principis següents: actiu   , constructiu, col·laboratiu, intencional, contextualitzat i reflexiu.
PROCEDIMENT I CRITERIS D’AVALUACIÓ
Els procediments d’avaluació seran mitjançant les activitats que cadascú dels alumnes han de realitzar, de manera individual i  col·lectiva.  Si els cal ajuda en la part de realització del PowerPoint, també es poden ajudar entre els diferents grups de la classe.
L’avaluació  que realitzaré serà continuada i formativa:  en funció de tot el que els van enviant al correu i del comportament, ajudes donades, treball col·laboratius...al llarg de totes les sessions.
Serà també final: en l’Excel, els alumnes s’avaluen a ells i als seus companys. La professora també avalua.
Per tant  una part de l’avaluació correspon a ells mateixos. Per realitzar aquesta avaluació els alumnes tenen la consigna que,  si el treball s’ha realitzat, s’ha de partir d’un 5.
 Aquest aspecte els motiva molt, i els fa estar més atens tant en l’elaboració dels seus treballs com en l’escolta dels seus companys de l’aula.
En definitiva l’objectiu és  aconseguir  que els alumnes es motivin gràcies a l’ús de les TIC i assoleixin tots els aprenentatges i els conceptes explicats a classe de forma significativa.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
S’avaluaran als alumnes en base als següents criteris d’avaluació:
A l’Excel els alumnes tindran la guia:
1.            Extensió (nº de vinyetes)
2.            Dibuixos i/o fotografies
3.            Títol ( té a veure amb el tema)
4.            Història:
·              personatges principals
·              Personatges secundaris
·              Contingut de la història, segueix  l’estructura:                        plantejament , nus i desenllaç
·              Està ben presentada
·              L’han llegit de forma correcte
·              Han introduït algun altre recurs (música...)
·               
60 % per realitzar la narració i el PowerPoint
20% Per assolir els conceptes explicats a classe.
20% per l’actitud a classe.




PREVISIÓ DE TEMPORITZACIÓ



Les sessions que es preveuen, són les següents:   Explicades en el calendari:
PRIMERA SESSIÓ Dilluns
28 NOVEMBRE
SEGONA SESSIÓ Dimecres
30 NOVEMBRE
TERCERA SESSIÓ Divendres
1 DESEMBRE
FESTA
5 DESEMBRE
QUARTA SESSIÓ
7 DESEMBRE
CINQUENA SESSIÓ
9 DESEMBRE
SISENA SESSIÓ
12 DESEMBRE
Setena sessió
14 desembre



Cal dir que el pla s’ha ampliat en nombre d’hores.  Les activitats han estat realitzades a classe, alguns han volgut fer alguna tasca a casa seva i s’han reunit tots els membres del grup.
L’activitat  ha estat llarga, i el fet de posar-se d’acord amb el què i com , ha estat el que ha fet allarga més el procés d’elaborar la història.
El visionament dels vídeos també ha modificat el temps previst: primer perquè han estat històries llargues i molt completes. EL seguiment a l’aula i l’enviament per Gmail han fet possible que es completés amb èxit, però no han tret feina al procés.
 Segon, s’ha allargat, també, degut al  tema de les exposicions. El fer de realitzar  en un mateix dia tots treballs, pot resultar molt pesat, baixar el nivell d’atenció i avaluar de forma errònia degut al cansament.
EL resultat, unes sessions més. Però ha valgut la pena. Tots hem aprés molt!.
A la fase final cal dir que com es van animar amb l’ús de les TIC, estem provant de compartir els Power points amb el Google docs. De fet ja hem aconseguit compartir el full d’avaluacions, on han puntuat els treballs a partir d’una pauta que va ser comentada a classe.













Aquest és el mapa conceptual de l’activitat : “som escriptors”





Tal com ja he explicat el meu projecte  parteix d’un problema que ens va sorgir  a la classe de llengua castellana a l’Institut, per tant es situa en un context formal.
He portat a terme l’activitat d’ensenyament – aprenentatge seguint el dissenys de la fixa programada .  La motivació, les ganes d’aprendre i l’ús del recurs de les TIC (Powerpoint, inserir imatges,  gravacions de vídeo, fotos... ) ha fet que l’aprenentatge hagi estat significatiu, adaptat a les seves capacitats i seguint el currículum establert per la Generalitat.

 Tot parteix de l’explicació a classe sobre els diferents components de la narració. Tot i que està explicat a la fixa en faig un petit resum.
Havíem de redactar una historia, però com? Per que fos significativa i al mateix temps treballéssim de forma col·laborativa, em va venir la idea i vaig llançar la pregunta. Com ho podem fer? Les respostes anaven sortint: Amb grups? I fent un PowerPoint que podem llegir al companys. El repte estava en marxa. Solucionar problemes diversos:  formar grups,(nombre i amb qui) , com crear i donar vida als personatges, quins mitjans farem servir?

Totes les activitats tenen una durada de 55 minuts
L’estructura que faré servir per comentar-les  serà el següent:

a)                  descripció,
b)                 resultat,
c)                  valoració,
d)                  fotografies

· ACTIVITIAT 0

a)                  Descripció:
Contextualització i presentació del treball a desenvolupar. Es donen les primeres indicacions.
Els alumnes elaboren una descripció d’un personatge, cada alumne un de diferent i en fan el dibuix o bé busquen una foto.

b)                 Resultat
Les descripcions, les han portat tots, alguns no ho han imprès i només m’ho havien enviat al correu. Per llegir-les hem fet servir la pissarra digital. Però tenint en compte que es tracta d’una classe d’adaptació curricular, considero tot un èxit que tots els alumes hagin fet la feina.
 Totes les descripcions tenien un dibuix o una foto. És curiós veure  com aquest primer dibuix ha anat evolucionat. Han anat  en sessions posteriors cercant fotos més adients a la descripció del personatge.

c)                  Valoració
Valoro l’actitud d’escolta i les ganes de fer! M’ha semblat genial.
L’activitat tot just ha començat, a veure com evoluciona.

d)                 Fotografies   
           ESTAN Al BLOG:     
          
· PRIMERA SESSIÓ

a)                  Descripció
Es llegeixen les descripcions i s’ajunten en funció dels personatges que poden anar bé per realitzar una història .
Dono les instruccions per realitzar l’activitat:
§ Farem una fixa de cada personatge on haurà també si és principal o secundari.

§ Es farà la descripció del lloc si és inventat i si es real es cerca informació del lloc, elaborant en ambdós casos una fixa del lloc on succeeix l’acció.

§  finalment es redactarà  la narració.

§ Comento que el títol té que indicar el tema , ha de ser curt i que cridi l’atenció.
Seguidament es realitza el PowerPoint.

§ Explico que l’activitat es farà a classe,  i que serà avaluada entre tots. Per fer-ho hauran d’elaborar un full Excel. s’han apuntat tot.

§ Es dona el correu Gmail de la professora per poder enviar tots els Word i posteriorment els PowerPoint. Qui n no té un correu el crea.

§     Es creen a l’ordinador portàtil cada un la seva carpeta per anar guardant el que aniran elaborant cada sessió.

 Es formen els grups i s’inicia la redacció  de les fixes dels personatges .( Ens ha passat l’hora i quasi bé no ens hem adonat; estan molt motivats! A cal tenir en compte que és a última hora , les 2h   del migdia)


Resultat
Els 18 alumnes estan mostrant un interès que realment no pensava que manifestessin amb aquest grau. Això fa que els resultats siguin també més complexos. La majoria ha acabat de fer la fixa dels personatges.
El ritme de treball, tot i que el marco amb la data d’ entregues, varia d’ un grup a un altra.  Ara ja es comencen a separar. Hi ha doncs grups que van a un nivell superior, a un de normal i un altre que costa molt.

b)                 Valoració
Una de les coses positives és que estan aprenent a treballar en grup, i estan veient que no sempre tothom treballa de la mateix manera, un ho faran veure i no es notarà a no sé que ho diguin, altres no pararan de queixar-se i no fan res per a millorar o modificar conductes.


e)                 Fotografies .

     ESTAN AL BLOG           

·         SEGONA SESSIÓ

a)                  Descripció
              Iniciem la sessió ja amb el grup format, tots col·locats esperen a que soni el timbre d’entrada... Estan molt motivats!!
L’activitat d’avui consisteix en descriure el lloc on succeeix l’acció.
Cerca informació a Google  si el lloc és real.
Realitzar  la fixa i incloure un dibuix o una fotografia.
Com sobre temps es pensen ja el (“planteamineto, nudo y desenlace”) sorgeixen  dubtes  que anem solucionant. Arribem a la conclusió que hem de determinar el tema, que serà una frase “resum” de que va la història.

b)                 Resultat
Aquest apartat ja comença a costar més,  cal aprendre a prendre decisions i al mateix temps acceptar les dels altres. Però els resultats continuen sent satisfactoris. Han realitzat la feina marcada.

c)                  Valoració
S’observa ja clarament el grup que més s’entén i això queda reflectit en el treball. Acaben més ràpidament, i amb un nivell més alt d’elaboració i d’assimilació de conceptes.

d)  Fotografies.

          ESTAN AL BLOG                        
·                    TERECERA SESSIÓ

a)                  Descripció
Ara ja tenim el tema, els personatge, el lloc on succeeix l’acció.
Iniciem la tasca més complida de realitzar en grup, ser cuiners de paraules de vegades no resulta fàcil.
Han d’iniciar la narració. Han de partir d’una estructura que hem treballat: plantejament, nus i desenllaç.
Finalment com en cada activitat han de guardar i  enviar les tasques al correu.

b)                 Resultat
Ha estat curiós observar com anaven posant-se d’acord com en funció dels personatges anaven creant la narració. Han demanat ajuda , més aviat per resoldre dubtes explicats, i que segurament estaven mal apuntats o simplement no ho havien fet.
Però poc a poc anaven organitzant-se, repartint tasques, segons les capacitats o habilitats de cada component de grup. Cada un dels grups s’ha organitzat de maneres diferents.

c)                  Valoració
Valoro molt positivament l’esforç que estan fent entre tots. Hi ha alumnes que els costa molt seguir les classes adaptades, i tot i amb això estan participant, i son ajuda’ts per la resta del grup. Estan participant i esforçant-se més que altres.


d)                 Fotografies

           
  ESTAN AL BLOG.                                         

       
 QUARTA i QUINTA SESSIÓ
a)                  Descripció

Han de finalitzar la història, introduir-la en petites estructures al PowerPoint. Es remarca que vigilin amb les faltes d’ortografia. Com és habitual un membre del grup, m’entrega pel correu electrònic el treball.       

b)                  Resultat
Fer ús de les TE, els motiva i els enganxa. Poden ajudar-se entre els mateixos membres del grup i també entre tots ells. Alguns m’ han demanat  ajuda, com incrustar una fotografia al Powerpoint, altres ha estat simplement per resoldre dubtes sobre el   contingut... Han anat sorgint preguntes de Com fer, on buscar,... però ho han anat solucionat.

c)                  Valoració
Valoro l’esforç per treballar de forma conjunta una historia, per aprendre a prendre decisions,  i curiós però remarcable, la capacitat per saber dir qui està treballant al grup i qui ho fa veure, penso que estan resolvent molt bé aquest “petits” entrebancs. Fer servir el programa de PowerPoint, no està portant masses dificultats, la majoria coneix el programa i els que  no , són ajudats, o bé estan realitzant altres tasques, ja que alguns han repartir les tasques.
Cada vegada estic més convençuda que el treball col·laboratiu ajuda a obtenir un millor resultat, espero poder confirmar-ho.

d)                 Fotografies
        

                           ESTAN AL BLOG

 SISSENA i SETENA SESSIÓ
a)                  Descripció
Es tracta de mirar i avaluar  els PowerPoints: “som escriptors”.
 S’inicia  doncs la part final, la que esperàvem tots, allà on veurem els resultats de la tasca realitzada aquests dies. també  iniciem el procés de l’avaluació de les narracions en un Excel.( que també han anat elaborant ells, seguint les instruccions que els havia donat a l’inici de l’activitat. A mesura que es van narrant ells van fent les seves valoracions. . Els demano també una valoració escrita de què han aprés, què els ha agradat i què no. Em servirà per a posteriors exercicis, per tal de poder millorar aspectes que han pogut fallar.


b)                  Resultat
Els alumnes s’han esforçat, i es nota perquè els resultats son molt més bons del que habitualment fan. Els PowerPoint que hem vist , tenen alguna  falta d’ortografia, les hem anat trobant entre tots, mentre exposaven. Realment tot apunta cap a un bon resultat, han aprés molt més del que estava previst.

c)                  Valoració

En funció del que he exposat,  afirmo que ha estat un aprenentatge significatiu. S’ha produït de forma divertida, diferent i enriquidora per tots, per ells i també per mi com a docent i com a futura psicopedagoga.
Quan han presentat els seus treballs es notava una satisfacció personal, havien fet una feina i a més ben feta!
Com a  no tant positiu i per tant millorable, puc dir que el fer de visionar les PowerPoints massa seguit , pot provocar cansament, i fer perdre interès de per l’activitat.
Tot i amb això valoro positivament ‘activitat.
Els alumnes amb més dificultats de lectura han estat capaços de llegir en públic, i cal dir que ho han fet molt bé!!!

d)                 Fotografies
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

ESTAN AL BLOG 
   

   

            

·         Dins de les activitats els alumnes han consultat:

ü  Llibre digital de 3r d’ESO: http://www.weeras.com/ebook/   Lengua castellana y literatura. 3ESO. Editorial Teide.
ü  Correu personal que ja tenien o bé que han creat per l’exercici.
ü  Correu personal de la professora.
ü  Han pogut consultar altres adreces per situar l’espai on succeeix l’acció.



L’activitat ha estat molt profitosa tant pels alumnes com a nivell personal. Es tractava d’aconseguir un canvi de model mental i la veritat és que s’ha  produït. Els alumne han aprés de forma significativa a solucionar dificultats , han utilitzat com a eina i recurs motivador,  les NTIC , fent molt propera a ells l’activitat.  A més han adquirit els conceptes que estàvem treballant a classe de manera molt més participativa, enriquidora per tots, i  significativa (treball col·laboratiu). Han construït ells mateixos a partir del disseny de l’activitat.
M’ha sorprès com han estat capaços d’utilitzar les TE per realitzar una activitat. I com han fet el treball col·laborativament. La classe ha estat un èxit, han entregat les tasques cada dia que fèiem  l’activitat. El seu comportament també ha estat  exemplar. S’han ajudat entre els membres del mateix grup. Però si feia falta també entre tots. El resultat han estat unes històries , però també uns hàbits de treball que han unit molt més el grup.
Quant tocava llengua castellana ja tenien els grups preparats, i tot el que necessitaven a punt: el canó, els ordinadors, l’USB. La veritat, ha estat una gran sorpresa també per mi. De vegades, com  a docent, no faig activitats en grup per que a última hora del migdia i a l’última de la tarda com em toca en aquest grup, estan cansats, i els costa mantenir l’atenció.
La motivació per he realitzar per arribar a  l’activitat: “som escriptors”, crec que també ha estat un puntal clau, les ganes de realitzar una bona història i de veure  que eren capaços de realitzar un treball diferent, de saber quina era la història que més els agradava a tots, també ha ajudat. Igual que el fet d’autoavuar-se a partir de l’Excels que ells mateixos han elaborat amb les directrius donades. (annex). S’han convertit en petits escriptors, cuiner de lletres que amb il·lusió, i la resolució d’altres problemes que han anat sorgint al llarg de l’activitat, han aprés quins són els ingredients principals  per a donar forma a l’activitat programada sota el problema inicial.
Hi ha hagut moments en que ells es quedaven pensant com seguir, la fase creativa, ha estat la que potser ha tingut més dificultat. Però quan han decidit el camí que havia de seguir la seva història ha estat relativament fàcil. La pròxima vegada que posi en marxa l’activitat ( en vista d l’èxit) he pensat partir del tema. Potser facilitarà la fase de creació i presa de decisions.
La seva avaluació, de la manera de treballar,ha partit de dues preguntes que havien de resoldre per escrit: i les respostes han estat sinceres: han pogut compatir la feina, decidir el que feien i com ho feien, els ha motivat l’activitat, s’han adonat que sempre hi ha el que no treballa tant i delega als altres les tasques, han estat conscients de que es pot treballar de diferent manera de l’habitual. Alguns han manifestat que el que més els ha costat és que les seves idees no fossin tingudes en compte, també han vist com en un grup sempre hi ha el que treballa més i el que menys. Això els ha fer reflexionar davant el tema de l’avaluació, com hem d’avaluar a companys que han participat menys durant tots l’activitat? Parlant hem arribar a una solució: la nota que posaran serà de forma individual,una per cada membre del en grup.
 Per avaluar els he donar ordres molt clares: No podem avaluar en funció de com em cau un o altre, sinó en funció de què i com ho han fet. Ells ho han respectat i han realitzat les avaluacions de forma objectiva.
Els resultats han superat les previsions d’èxit!




En la realització del disseny he seguit l’esquema que vaig explicar a la fixa.

Descripció del problema:
 He  partir  de l’activitat “Somos escritores”. Els alumnes han realitzat  la seva narració amb grups reduïts i fent servir com a recurs el Powerpoint. Com ja he anat comentant han aprés de forma significativa i han construït l’aprenentatge de forma molt més motivadora.  Els joves han aprés a més de continguts  altres valors que no estaven marcats a la fitxa. Han aprés a compartir una experiència i a respectar-se a tolerar-se a mirar-se amb un altres ulls.

Estructuració:
Es tracta d’un problema ben estructurat, els alumnes han de realitzar les tasques que han estat marcades a la fixa escrivint una narració en grup, fent servir diferents recursos TIC. Les respostes són correctes, i convergents doncs tenen un procés de solució presentat i prescrit.

Complexitat:
Son activitats amb complexitat variada està en funció dels recursos que ell tenen a la motxilla,  El més complexa ve donat per la dificultat que poden tenir ve donada pel fet de que han d’inventar i per tant han de prendre decisions. Han superat els obstacles i han demostrat un bon domini de les TIC. S’han ajudat entre tots i per tant ha tingut lloc un treball col·laboratiu com estava pensat de d¡un principi. Els alumnes ho han valorat positivament i estan molt motivats per l’aprenentatge.

Especifitat del camp
Les activitats que han anat realitzant estan ben situades i integrades per als alumnes, tots saben el que han de fer, com i quan  ho han de presentar.

Segons el tipus de funció de la classificació de Jonassen:

Segones les activitats que han anat realitzant per a elaborar el projecte “Somos Escritores”, podem parlar d’un problema d’actuació estratègica i a més de presa de decisions.
És a dir els alumnes han aplicat estratègies tecnològiques per aprendre a construir el seu aprenentatge, per elaborar la narració. A més han fet ús de la presa de decisions. Remarco la idea que totes les activitats s’han realitzat a classe, sempre amb el mateix grup. Ells son els que també s’han avaluat. Tant les activitats com l’avaluació ha estat programada i els ajudarà a conèixer millor el que poden fer.
M’he adonat que han  estat molt pocs els que tenien petits entrebancs a l’hora de fer anar el PowerPoint, però que a partir del treball col·laboratiu la majoria ha aprés tot el procés. Penso que d’una forma molt més ràpida. HA esta una tasca que ha realitzat amb èxit tots.

Finalment, aquest dissenys de l’activitat es fonamenta en l’aprenentatge significatiu i constructiu de Jonassen, els alumnes parteixen del seu entorn més proper (principi de contextualitzat), han construït el seu aprenentatge i estan motivats per a continuar aprenent (principi Reflexiu).
Tots els alumnes han participat en el procés d’elaboració de la narració i del PowerPoint, així com de l’exposició a classe (context actiu).
A partir dels coneixements previs   han anat elaborant la narració ( principi constructiu) ajudant-se quan calia (  Context  col·laboratiu)).
Tots alumnes s’han implicat segons les seves capacitats de manera responsable i activa (Context intencional).  Finalment la intencionalitat educativa del procés, ha estat correcte i molt positiva , els alumnes estan motivats per a prendre més (Principi intensional).
Els alumnes han reflexionat sobre el què han aprés i com ho han fet, s’han autoavaluat i han avaluat també als seus companys.  Les activitats les han anat gravant ells mateixos , han fet fotos i tot el procés ha quedat “escrit” en el document que han elaborat: el PowerPoint.


EL projecte ( no li dic mini per que per a mi ha estat un gran projecte, ple de sorpreses, d’aprenentatges, de construcció significativa) m’ha permès posar en marxa i aplicar l’ús de les tecnologies, des del rol de psicopedagoga, dins d’un el context educatiu. Estic acostumada a programar, però des una  vessant diferent, la de professora. Fer-ho des del rol de  psicopedagoga, m’ha fet reflexionar en les diferents variables que hem de tenir en compte i que la majoria del professorat ens passem per alt.  EL fet de programar l’activitat a partir d’un problema, m’ha semblat una molt bona manera de iniciar una programació. Els resultats han estat bons i per tant, si es treballa amb uns objectius però amb un “pensament “ per mi nou: anar a solucionar problemes , i sobretot amb moltes més variables a tenir en compte, segurament els èxits obtinguts en l’aprenentatge constructiu i significatiu dels alumnes serà major. Entenc que la figura del psicopedagog té moltes més possibilitats d’actuació, orientar al professorat és un bon camí però cal que com a psicopedagog  sigui empàtic , obert i que sàpiga donar les propostes de manera que el professorat a qui assessora ho entengui, els motivi i ho apliquin sense sentir-se menyspreats.
Així, doncs, ha estat un aprenentatge significatiu pels alumnes, tota una nova experiència, però també ho ha estat per a mi. He aprés molt! En vistes de l’èxit aconseguit he realitzat la mateixa activitat a 4r d’ESO , també a un grup d’adaptació curricular. He pogut notar com el grup de 4rt partia amb més coneixements i per tant l’activitat en aquest cas s’ha escurçat considerablement.
Finalment dir que l’assignatura m’ha fet créixer, ha permès aprendre  uns aprenentatges que  sempre havia volgut, per por i per temps, no ho havia provat mai i ara em sento molt orgullosa, tant com els alumnes que han vist la seva tasca projectada en les pissarres digitals.
Per tant ara em sento amb forces d’aprendre molt més, de tirar endavant nous reptes, d’experimentar, de fer, de compartir, de millorar, de crear i dissenyar noves activitats més engrescadores pels alumnes, de fer que aquests construeixin el seu aprenentatge.
Valoro molt positivament l’experiència i encara que hi he dedicat moltes hores, no em sap cap greu, ara puc dir: tinc dos blocs, he aprés a compartir material, ha realitzar mapes, a... tants objectius complerts que ara si miro enreda em felicito a mi mateixa pels avenços aconseguit!

8.     ANNEX: Autoavaluació de l’activitat i del seguiment de l’avaluació continuada global.


8.1.         AUTOAVALUACIÓ DE L’ACTIVITAT.

El projecte que he elaborat i que he portat a la pràctica ha partit d’un problema que va sorgir a la classe de castellà. Junts vam buscar solucions i en funció d’aquestes vaig elaborar una fitxa de disseny que ens has permès tant a mi com a docent que he portat en marxa el projecte, com per als alumnes, aconseguir de forma organitzada els objectius marcat.
La tasca ha anat complicant-se per que volíem aplicar cada vegada més tecnologies. Algunes d’aquestes ells no les coneixien i jo m’he hagut de posar al dia. La veritat és que m’ha calgut moltes hores de dedicació, doncs es tracta d’alumnes que tenen NEE, que formen part d’un curs d’adaptació curricular.
La motivació ha estat un dels recursos emprats que ha permès seguir el camí amb il·lusió per  a aprendre.

En funció de tot el que he exposat puc dir que han aprés de forma significativa. S’han produït canvis en els seus esquemes mentals que han produït els nous aprenentatges i per tant noves estructures cognitives.

Referent a l’avaluació puc dir que els propis alumnes han avaluat el procés i per tant han estat molt més atents i motivats. Ells s’han sentit protagonistes, de fet perquè ho han estat durant tot el procés. Ara inclús que ja hem finalitzat encara sens ha acorregut una idea per millorar el procés per compatir els documents. Hem pensat que faríem servir el Google documents. Com estan tant animats he decidit tirar endavant, i d’aquesta manera podrem fer servir el recurs per altres activitats posteriors.
L’avaluació doncs l’ha realitzat ells a partir de l’Excel que han elaborat, però també de la meva avaluació. Cal no deixar de banda  que al ser un exercici de llengua n’he avaluat l’expressió i la correcció ortogràfica.  També he tingut en compte la lectura que han realitzat de la història inventada. Per últim he avaluat la seva participació al llarg de tot el procés.
 Els alumnes han seguit la tasca de tots els seus companys  a partir de les exposicions . Tal com he exposat anteriorment , el fet de compartir els diferents documents amb la creació de grups que permetin editar o simplement visualitzar crec que encara farà l’activitat més rica i completa.


8.2.             AVALUACIÓ DE L’ACTIVITAT CONTINUADA.
De l’assignatura en destaco diferents aspecte:
-         La manera en que està organitzada. Doncs el fet de plantejar les continguts a partir de diverses activitats lligades m’ha permès poder seguir, amb molta dedicació però amb moltes ganes d’aprendre, tota l’avaluació fins al final. M’he pogut organitzar i anar realitzant dia a dia les diverses tasques que ens demanaven. He portat la feina al dia.
-         Els continguts que hem tractat.  Considero de vital importància els continguts que hem tractat i a més com els hem relacionat amb les TE. Per exemple: fer anar el programa CMAPS, realitzar Blogs, compartir materials a partir de 2.0, conèixer noves maneres de realitzar tasques a partir dels casos KITE, dissenyar un projecte a partir d’un “Problema” i portar-lo a la pràctica.
-         La manera en que ens hem anat avaluant. Els fulls Excel, unes pautes que ens permet reflexionar sobre la feina que hem anat realitzant. i que a més ens serveixen de guia. Crec que és de vital importància saber valorar la feien que un fa, i no és gens fàcil, per això valoro l’aprenentatge que ha suposat per a mi l’autoavaluació de la tasca que hem anat realitzant.
-         El com, EL què, el quan ... són qüestions que et van sorgint durant tota l’assignatura.  Per això he aprés sola i de vegades a partir del fòrum ( on he participat activament, aportant materials, responent qüestions, ajudant sempre que he pogut a altres companys, i evidentment demanat ajuda quan l’ha necessitat) a trobar solucions. Per mi aquesta assignatura era un repte, sabia que aprendria molt, i que les hores de dedicació també serien moltes. Però com ja he dit en altres PACS, les dono per molt ben empleades. A mi no m’importa dedicar hores si els resultats és aprendre. I sí, he aprés. També sé que em queda molt per aprendre, m’hagués agradat poder utilitzar més recursos sobretot del 2.0, però el fet de compartir aquesta assignatura amb una altre i amb el meu primer pràcticum, m’ha suposat limitar-me en alguns aspectes.
-         Puc dir que he aprés perquè abans era jo la que buscava algú que m’orientés i/o ajudés a trobar solució a per exemple algun aspecte del blog. Ara aquests companys de feina que jo demanava ajuda, em consulten a mi. Per tant és tot un èxit!! La por que tenia a l’inici de l’assignatura, doncs tot era nou per a mi, ha desaparegut!!!
-         A banda he aplicat i continuaré fent-t’ho, molts dels recursos TIC que he aprés en aquesta assignatura, a les classes que imparteixo com a docent. Però la meva il·lusió és poder aplicar-los en un futur ja no massa llunyà, com a psicopedagoga.
-          Les preguntes  que vaig omplir al començament de curs, ha anat variant, com també ho ha fet els coneixements que he anat adquirint respecte a les NTIC.  

Aquest és el procés o l’evolució de les respostes  d’avaluació inicial, durant tot el curs:

TE2) L’objecte principal de la Tecnologia Educativa és oferir un bon ventall de tècniques per als docents: ___10___ 5,­___ la nota reduïda a la meitat!!! No crec que sigui l’objectiu principal, en tot cas és un objectiu més de la TE. Continuo pensant que aquest no és l’únic objectiu. Mantinc la nota .

CC2) Aprenc tant dels companys com dels materials i consultors: _9_____continuo mantenint el que pensava, però ara amb ho refermo! Crec amb el treball col·laboratiu. Continuo pensant que tots tenir aspectes que millorar per tant per aprendre, com també altres que podem compartir i per tant ensenyar.



TC1) Els professionals de l’educació han de ser competents en les tècniques que asseguren la correcta transmissió del coneixement : ___10_____ aquesta puntuació tampoc la modifico. Tothom ha de ser competent en la seva feina i com a docents cal que es sigui competent en més d’una tècnica. No tots els alumnes aprenen de la mateixa manera, per tant cal ensenyar amb diferents recursos, TIC, etc. Ho mantinc



DT2) La tecnologia es basa en la ciència per la qual cosa és neutral en relació a prejudicis, valors i actituds: __6___ 1, Ara penso que no vaig contestar correctament, al menys ara ho faria diferent. La tecnologia depèn de l’entorn, del context social, és a dir de cada societat. Crec que vaig ser molt generosa. Mantinc la nota que vaig canviar.



CC1) Les aules de la UOC són una comunitat d’aprenentatge: __10___ No la modifico, però puntualitzo que no sempre és així. Depèn d’un mateix, de les ganes que tingui d’aprendre i del funcionament de l’aula. Mantinc la puntualització: un aprén el que vol aprendre. Per mi les aules de la UOC són un bon lloc per aprendre.


DU2) Els debats virtuals suposen perdre força hores amb poc benefici personal: _3____ 1 En funció del que he experimentat en aquesta assignatura durant el debat ara posaria un 1. Crec que si estan ben organitzats, com el que hem fet, no suposa perdre temps. Mantinc la nota que vaig canviar, puntualitzant que de vegades en alguns debats que no estant delimitats has de dedicar hores, de vegades masses. Però en aquesta assignatura he vist que no tots suposa dedicar masses hores, sinó les que cal, les necessaries.


TE1) La Tecnologia Educativa per a psicopedagogs consisteix en assegurar un bon domini de les TIC: ___10____4, En aquesta puntuació penso que vaig ser també molt generosa. No sóm nosaltres els que hem d’assegurar que els docents tinguin un bon domini de les TIC. Mantinc el 4, pel mateix motiu.Com a psicopedagogs podem orientar, però la formació va més enllà.



DU1) Els debats a la UOC poden millorar moltíssim: __7____10, crec que em vaig quedar curta, ara he pogut veure que sí, que es pot millorar molt més del que pensava. Però ara em pregunto, perquè no es milloren? Em continuo fent la mateixa qüestió.


TC2) Les TIC són necessàries per transmetre els continguts als alumnes: _9_______3, Ara la canviaria amb molt de gust. Com a docent estic aplicant el projecte 1x1 i cal dir que queda molt camí per recórrer. La xarxa ens dóna molts problemes, no ens podem connectar correctament, no tots els alumnes tenen encara el llibre digital... Hi ha aspectes molt positius, però de moment des de l’experiència us he de dir que el veig com un recurs, no com una eina única.
Per a transmetre continguts, tal com vam poder veure amb el debat del fil EL león dormido, Las CEPAS, no cal les TIC. Penso que són un bon recurs, i que esta en funció de qui les utilitza i de com. Poden ser una font de motivació sempre  que el docent sàpiga com emprar-les.


DT1) El canvi tecnològic determina el canvi social: __10______5, crec que vaig entendre  malament, o bé ara ho veig diferent: el canvi tecnològic  influeix en el canvi social, però van agafades de la mà. També podríem dir que els canvis socials faran evolucionar els canvis tecnològics. Mantinc la puntuació.
 A partir de les puntuacions donades,  es pot veure el canvi que he anat realitzant al llarg del semestre. El canvi més important va ser a partir de la primera activitat.
 Així doncs, per finalitzar, puc afirmar que l’estudi de l’assignatura ha provocat en mi un canvi conceptual visible. Tot això ha estat possible a l’esforç realitzat durant tota l’avaluació continuada. He llegit els mòduls, documents del debat, altre bibliografia. He cercat per Internet recursos uns que fossin adequats per a solucionar dificultats, altres per incrementar els coneixements i fins hi tot per a compartir amb els companys a l’aula virtual. Ha estat tota una reestructuració d’esquemes,  tot un canvi conceptual respecte a les NTIC. (conceptes utilitat, valoració dels recursos, autonomia adquirida...)
Tota una experiència que ara recomanaria a altres companys que no deixessin pel final. Avantatges tant simples (però en un principi complicades) com aprendre a realitzar un índex automàtic!, ha estat progressos que em serveixen pel dia a dia.

& Jonassen, D.  “TIC i aprenentatge significatiu: una perspectiva constructivista”. Mòdul 3.
& Jonassen, D. “Les tic i la construcció de coneixement” Lectura de casos del material web.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada