SUMARI
Aquesta és
l’activitat que dóna resposta a la següent qüestió:
“No creieu que la gent aprèn millor quan es troba davant d’un problema
significatiu que doni sentit a les activitats?”
Tenim un problema significatiu i l’hem de
resoldre a partir de les TIC. En aquest cas el problema sorgeix a l’aula i els
subjectes són els alumnes de 3r D’ESO d’un grup de diversificació curricular.
Concretament a l’assignatura de Llengua i literatura castellana.
Tots els
problemes , vistos des de la perspectiva del tecnòlegs compleixen dues premisses: tenir un objectiu a assolir i que
tingui un valor social o, cultural o intel·lectual per a algú, en l’activitat
que proposo : “SOM ESCRIPTORS”, té uns objectius molt clars; el primer aprendre
uns continguts curriculars, però de manera que sigui significativa per ells. Es
tracta una activitat pensada per aquest grup de diversificació curricular.
Portava dies
donat voltes a què fer, i un dia fent
classe em va venir la idea. Vaig conduir els alumnes fins que aquests van tenir
el “problema”: Clar que plantejat així si que volem escriure la nostra història, però
com ho fem?
Per a que un
problema sigui significatiu, dependrà del grau de contextualització, de les
activitats que generi, de la intenció, de la complexitat,... Per tant quan
sorgeix un problema es tenen en compte moltes variables. Durant el projecte es posaran en marxa un seguit
d’activitats que ajudaran a resoldre de forma significativa l’activitat
creativa de ser escriptors. En el següent projecte, els alumnes volen fer
d’escriptors, i primer han de pensar què necessiten. Han de crear personatges, que actuaran en un
lloc concret i tot girarà sota un tema. Al treballar en grups s’han de posar
d’acord i ser capaços de crear una història amb els mitjans de que disposen.
Saben que
l’ortografia s’avalua. No han de fer faltes
i per fer front a la dificultat
poden fer ús del corrector. Però també ha de tenir el seu propi guió per a desenvolupar la història que
inventaran. El problema s’incrementa, com fer el PowerPoint? I com posem la
música?.
El problema que
tenim: “com elaborar una història, una
narració?”, provoca un aprenentatge significatiu. Està ben formulat, ben
estructurat i contextualitzat. És capaç
de construir coneixement, doncs incrementa els coneixements en llengua
castellana i a més en l’ús de les TC.
Segons
Jonassen parlaríem d’un problema d’actuació estratègica en quan que els
alumnes han de fer servir l’ús de les TIC per elaborar una història i realitzar l’avaluació de tot el procés,
fent ús de les estratègies tecnològiques.
També podríem
parlar de presa de decisions en quan que han d’aprendre a decidir quins
personatges, quin lloc, l’acció, el tema... seria la part creativa.
Tots aquests
aspectes queden explicats en la fitxa . En el mapa conceptual es pretenc posar
de forma clara i visual la relació entre la part teòrica i pràctica. Després explicaré com
s’ha realitzat l’aprenentatge descrivint i avaluant tot el procés
de l’aprenentatge aconseguit ,dels objectius proposats, així com de l’avaluació tecnològica del
disseny.
Finalitzaré
l’activitat amb les conclusions de tot el procés.
|
DISSENY DE LA FITXA
|
||||||||||
|
TÍTOL DE L’ACTIVITAT
|
||||||||||
|
Com podem elaborar una narració, una història?
Quins recursos farem servir?
Sabrem
aplicar les TIC?
“ SOM
ESCRIPTORS!!!”
|
||||||||||
|
DESCRIPCIÓ DELS AGENTS PERSONALS I DE LA
TECNOLOGIA MEDIADORA
|
||||||||||
|
Descripció dels agents personals:
Aprenents:
18 alumnes de 3er de l’ESO (d’un grup de diversificació curricular) de l’Institut Domènech i Montaner de Reus, a l’assignatura de llengua i
literatura castellana.
Mediador:Jo
mateixa, Mª Teresa Muñoz, professora
de pedagogia terapèutica. Atenció a la diversitat (llengua castellana i
altres assignatures ). Estudiant de psicopedagogia.
Descripció de la
tecnologia mediadora:
·
Ordinador
portàtil personal amb connexió a Internet.
·
Canó de
projecció
·
Càmera de
fotos digital.
·
Correu amb
compte de Gmail.
·
Word
·
PowerPoint
·
USB
·
Altres
programes
|
||||||||||
|
PROBLEMA DE
PARTENÇA I EL SEU TIPUS EN FUNCIÓ DE LA CLASSIFICACIÓ DE JONASSEN.
|
||||||||||
|
Descripció
del problema:
Els alumnes de 3r ESO adaptat, tenen una baixa
autoestima. Pensen que a ells poques coses els surten bé. Mentre explico els
components d’una història: tipus de personatges, situació, plantejament, ...
els seus ulls es van obrint. Proposo que ells siguin els “cuiners de llengua”
i escriguin una història. Que inventin uns personatges i els donin vida, però com fer-ho?!.
Neix el problema: com ho fem?
I Sorgeix la proposta: en grup i el resultat serà una història
per explicar i per mirar: en un PowerPoint.
En petits grups
hauran de crear uns personatges,descriure’ls dibuixar-los o fer un muntatge
amb fotos,etc. Mitjançant les TIC hauran
d’arribar a la solució (elaborar un PowerPoint de la història feta)
Estructuració:
Es tracta d’ un problema ben estructurat ja que requereix l’aplicació d’un
determinat nombre de conceptes sota una situació problemàtica registrada.
Parteixo d’un problema ben definit,
un objectiu conegut i un grup
restringit d’operadors lògics. Hi podem trobar tots els elements del
problema: nombre limitat de regles,
participants organitzats en una disposició previsible i prescriptible: posseeix respostes correctes i
convergents. Tenen un procés de solució presentat i prescrit.
Els alumnes realitzen les seves
activitats (descripció i fixa dels personatges, del lloc on
succeeix l’acció, argument...) en un
Word que envien a la professora. Un cop tot estigui correcte es realitzarà el
PowerPoint. Ho fan de manera autònoma, amb ajuda si convé d’altres joves
del grup o de la professora. Són
activitats convergents, tenen un procés de solució presentat i prescrit. Han
de seguir els passos que hem marcat i la teoria del llibre(continguts de la
ESO)
Complexitat:
Les activitats tenen, en principi , poca complexitat, són activitats amb molt poca dificultat
per als alumnes, tenen clar en tot moment el que han de fer i l’ordre de cóm
fer-ho. La creativitat de tots ells serà un dels motors de l’activitat. El
treball és col·laboratiu.
Especificitat de
camp:
Les activitats que han de realitzar per resoldre el problema, estan ben
situades i integrades per als alumnes; en aquest cas correspon a
l’àrea de llengua i literatura castellana, les tenen ben
integrades.
El raonament per fer l’activitat, el desenvolupen mitjançant un model
d’esquema que tenen per fer el seu exercici de manera individual, podem dir
que és un problema poc abstracte.
Segons el tipus en
funció de la classificació de Jonassen
En l’activitat d’aprenentatge que fan els alumnes, parlaríem d’un problema
d’actuació estratègica, és a dir,
els alumnes aplicant les estratègies tecnològiques,el PowerPoint, podran redactar tot el procés de la història
mitjançant l’esquema que la professora de llegua castellana els hi haurà
proporcionat i el plasmaran al Word que enviaran al Gmail de la professora,
per després realitzar-lo en el PowerPoint, on els criteris de l’elaboració i
autoavaluació són clars. No hi haurà respostes correctes o incorrectes,
sinó treballs millors o no tan ben
elaborats, en funció del seu redactat,
de la seva creativitat en la redacció i els dibuix, per exemple.
Hem de tenir en compte , que
l’actuació, es fa en temps real,
els alumnes van agafant, elaborant en grup, els components de la història,els
dibuixos d’aquests, la descripció de l’espai,el plantejament...per desprès
plasmar-les en l’activitat que penjaran finalment en el PowerPoint. El nivell
d’abstracció és poc, el que serà més complexa: la creativitat, el vocabulari,
l’ortografia, la redacció... En
quan al nivell d’estructuració està ben
estructurat, es fa en context
aula -classe, que asseguren l’èxit. Tot i que les activitats són
realitzades en temps real a l’aula
ordinària, si l’activitat es vol avançar saben que poden fer-ho en grup fora
del centre.
|
||||||||||
|
MANERA COM ES PLANTEJA EL PROBLEMA ALS
APRENENTS
|
||||||||||
|
Abans de finalitzar el primer trimestre sorgeix
el problema, durant l’explicació del tema 3 de llengua castellana. La
situació es planteja de la següent manera:
_Imagineu que porteu tots un davantal, on som?
- A la cuina.
_ Molt bé!!!, què fem i quins ingredients
necessitem ?
_Cuinem,
necessitem els aliments, els estris, el foc...
-Genial! Doncs ara imagineu que sou cuiners de
paraules, que necessitem i podem elaborar?
- Necessitem les paraules, idees, personatges,
acció, llocs on passa, el temps... (tot va sorgint poc a poc)
_Us agradaria fer de cuiners/ escriptors d’una
història?
_ Sí, altres –No em sortirà...
- Com ho podríem fer??? (NEIX EL PROBLEMA)
_ A mà, a l’ordinador...
El primer
dia van fer la descripció del personatge i a casa van acabar-lo.
El dia següent: (INICI DEL PROCÉS PER TROBAR LA SOLUCIÓ)
Llegim les descripcions (tenia previst començar l’activitat, agrupant-los segons els
personatges i segons les capacitats de cada membre per poder ajudar-se)
_ Molt bé, què us sembla si fem l’activitat en
grups?
_SIIIIIIIII!
_I, si a més fem servir l’ordinador, i us deixo
avaluar a vosaltres mateixos les activitats?
_SIII, guai!!!
-Molt bé, com heu d’avaluar-les les històries
han de ser les millors!!!
- Com ho farem? Quan?
_Ara mateix, apa, som-hi! (faig la distribució
tal com tenia pensat)
I s’inicia el projecte. Els alumnes estan molt
motivats!!!! Els ha agradat molt la idea!!!
*(tot aquest text és en castellà, i més extens)
|
||||||||||
|
CONTEXT DE L’ACTIVITAT
|
||||||||||
|
Educació formal, projecte d’Atenció a la Diversitat “creem històries per
explicar”, dirigida a alumnes de 3er d’ESO, grup de diversificació
curricular, de l’Institut Domènech i Montaner de Reus.
L’activitat es farà en context
escolar: a l’aula ordinària, AU1, on cada alumne utilitzarà el seu
portàtil, la càmera de la professora i la pissarra interactiva. La professora
va fent les explicacions combinant: llibres digitals(teoria – continguts) la
pissarra Vileda i l’ús de l’ordinador personal.
Així els alumnes, en grups de 3 o 4 joves, aniran fent
l’activitat. Entregaran en cada sessió el treball realitzat. La professora
supervisarà les tasques que han anat entregant. Els documents en Word
serviran per a realitzar la història final que introduiran en un PowerPoint i
que hauran de llegir i presentar als seus companys. És una activitat que
avaluaran entre tots.
|
||||||||||
|
CARACTERÍSTIQUES
COGNITIVES, EMOCIONALS, ACTITUDINALS, FÍSIQUES MÉS
IMPORTANTS DELS APRENENTS
|
||||||||||
|
Característiques
Cognitives:
Grup de 18 alumnes que tenen entre 15 i 16 anys i formen part d’un grup
de diversificació curricular, que comporta una adaptació relativa del
currículum ordinari, ja sigui per desmotivació per als estudis o per que
cognitivament no arriben a entendre tot els aprenentatges que un currículum
ordinari comporta. Alguns d’ells tenen un dictamen(2), altres tenen
dificultats en lectoescriptura, i en comprensió.
La diversitat d’alumnes fa que els ritmes d’aprenentatge siguin variats.
Per aquest motiu he format grups per treballar de forma col·laborativa (són
alumnes que he tingut des de primer d’ESO i es mostren molt contents de poder
treballar ajudant-se uns al altres).
Característiques
Emocionals:
Molts d’aquests alumnes en un principi es sentien diferents per formar
part del grup de diversificació curricular, però a la vegada, com van
aprovant, es senten més motivats i d’aquesta manera la seva autoestima puja.
És una manera de fer possible l’obtenció del títol de la ESO. Són joves
adolescents i com a tals tenen característiques variades, canvis de
caràcter,...
Característiques
Actitudinals:
Alguns d’aquests alumnes presenten dificultats greus d’atenció. No tots tenen diagnòstic. Alguns estan en
tractament seguit pel CESMIJ. No hi ha comportaments disruptius dins de
l’aula. De fet cap dels alumnes és considerat conductual. (El centre segueix
un programa de mediació i fa que el nivell de conductes disruptives hagi
disminuït.). És un grup xerraire, però molt participatiu, amb ganes
d’aprendre.
Aquests joves, com tenen el currículum adaptat, es senten més motivats,
veuen que son capaços d’aprendre i de
poder aprovar més assignatures que en cursos anteriors. Per ells té més
sentit el que aprenen.
A més el fet de treballar amb grup reduïts, i amb l’ordinador fent ús de
les TIC, estan molt engrescats!!!
Característiques
Físiques:
Cap d’ells té limitacions físiques.
|
||||||||||
|
COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES QUE L’APRENENT
HA D’ASSOLIR O DEMOSTRAR
|
||||||||||
|
Ja que
es treballa el llenguatge pròpiament dit, en la creació d’una
història.
Ja que l’activitat es realitza fent ús de les
TIC.
Ja que han d’aprendre a solucionar el problema
que els ha sorgit: com fem una història? Com la fem amb el PowerPoint? Han
d’aprendre a resoldre dificultats
Ja que han de treballar de forma autònoma(
guiada) i al mateix temps en grup. S’han de conèixer les seves capacitats i
les seves limitacions.
Ja que han de cercar informació sobre els llocs
on volen que passi l’acció.
Ja que l’activitat es formula en equip cal
comprendre i aprendre que les decisions s’han de prendre de forma
consensuada.
|
||||||||||
|
OBJECTIUS ESPECÍFICS D’APRENENTATGE
|
||||||||||
|
· Adquirir els conceptes treballats referents als
components d’una narració: personatges, espai, temps (intern /extern), el
tema, el plantejament, nus i desenllaç. De forma constructiva i
significativa.
·
Fer anar el
corrector del Word i el RAE per Aplicar les normes d’ortografia que hem
aprés.
·
Crear un
compte de correu al Gmail.
·
Saber
enviar els arxius, guardar-los en carpetes.
·
Saber
elaborar les fixes de treball (descripció dels personatges, espais)
·
Tenir cura
del treball fet.
·
Conèixer
com funciona el PowerPoint.
·
Realitzar
fotografies amb la càmera digital, fent un bon ús.
·
Saber
utilitzar el programa de PowerPoint
·
Visualitzar
totes les activitats realitzades amb el PowerPoint amb la pissarra
interactiva,sabent escoltar als altres.
·
Ser capaç
d’autoavaluar les seves Produccions i les dels altres companys.
·
Aprendre a
treballar en grup de forma autònoma.
·
Reflexionar
sobre el seu procés d'aprenentatge.
|
||||||||||
|
CONTINGUTS
|
||||||||||
|
Continguts
conceptuals:
·
Definició
de components d’un conte, narració.
·
Ortografia: ús del corrector i del diccionari en línia RAE.
·
Coneixement
dels usos del PowerPoint.
·
Creació de
carpetes.
·
Creació del
correu Gmail i enviament de correus.
·
Concepte
del paper d’Internet en la comunicació.
Continguts procedimentals:
·
Utilització
del corrector, de RAE.
·
Utilització
del PowerPoint.
·
Recerca a
Internet de llocs reals que han de descriure.
·
Procés de
creació d’un compte de correu.
·
Procés de
creació de les narracions i dels dibuixos
Continguts actitudinals:
·
Participació
activa en el grup.
·
Respecte i
ajuda als companys.
·
Actitud
positiva envers les noves tecnologies.
·
Reflexió
sobre la pròpia experiència.
·
motivat
envers les noves activitats, mitjançant l'ús de les TIC.
·
Utilització
de l'ús de les TIC, de manera responsable.
|
||||||||||
|
PREVISIÓ DE LA SEQÜENCIA D'ACTIVITATS I
ORIENTACIONS PER A L'ACCIÓ I DESCRIPCIÓ DE LA PREVISIÓ DEL PAPER MEDIADOR DE
LES TIC.
(ACTIVITATS D'ENSENYAMENT - APRENENTATGE)
|
||||||||||
|
L’activitat comença a finals de novembre. A l’inici del tema 3 tot just
quan parlem dels components de la narració i sorgeix el problema.
Es
realitzarà a l’horari de llengua castellana : Dll (16,30 a 17,30) DM (13 a
14) i DV (13 a 14)
Les
sessions tindran lloc a finals de novembre principi de desembre.
Partim de
les descripcions que han fet cada alumne en Word. Cada un l’ha portat impresa
i podem veure així els dibuixos que han fet dels seus personatges.
PRIMERA
SESSIÓ:
Contextualització i presentació del treball a
desenvolupar. Es donen les primeres indicacions:
·
Es fan els
grups d’alumnes de tres o quatre joves.
I s’assigna un lloc de treball en grup.
·
Cal realitzar
una fitxa sobre les característiques de cada un dels personatges.
·
Se’ls dona
les indicacions pertinents per realizar-la i es comenta que cada sessió serà
un alumne encarregat d’enviar la feina feta a la Teresa. Els dono el meu
correu Gmail (creat específicament per les tasques docents dels centre).
·
Qui no té
correu, l’ha de crear i s’ha d’apuntar el de la professora.
·
Es creen la
carpeta de castellà i dins una subcarpeta de narració. “Som escriptors”
SEGONA SESSIÓ:
·
Han de
pensar en quin lloc passarà l’acció. I han de cercar informació, si cal, per
poder descriure’l.
·
Han
d’elaborar la fitxa de la descripció del lloc i incloure un dibuix i/o una
foto.
·
Ara toca ja
penar de què anirà la història: per tant s’ha de pensar el tema.
·
Se’ls
recorda que han de tenir tots, tota la informació de cada membre del
grup. Aquesta informació cal enviar-la
a la professora.
TERCERA SESSIÓ:
·
Han
d’iniciar la narració. Han de partir d’una estructura que hem treballat:
plantejament, nus i desenllaç.
·
Han
d’enviar les tasques.
QUARTA SESSIÓ:
·
Han de
finalitzar la història i introduir-la en petites estructures al PowerPoint.
·
Enviar els
resultats.
QUINTA SESSIÓ:
·
Finalitzar
el PowerPoint.
Introduir els dibuixos, fotos , músiques el que
ells vulguin per fer atractiva la seva història.
SISSENA
SESSIÓ:
·
Visionarem
els PowerPoints: “som escriptors”
·
Avaluació
de les narracions en un Excel. A mesura que es van narrant.
·
Autoavaluació
dels aprenentatges adquirits i de com han realitzat tot el treball.
·
Avaluació
per part de la professora.
|
||||||||||
|
FONAMENTACIÓ
PSICOPEDAGÒGICA DEL DISSENY I VINCULACIÓ AMB ELS CONTINGUTS DE L’ASSIGNATURA.
|
||||||||||
|
L’activitat s’inicia des del interès dels alumnes, partint de la motivació per crear una narració fent
d’escriptors i fent ús de les TIC.
El disseny de l’activitat es fonamenta en la
part teòrica del mòdul, l’aprenentatge significatiu i
constructivista.
Així
aquesta l’activitat neix a partir d’un problema i vol que els
alumnes aprenguin davant un procés
constructiu i contextualitzat, basat en els elements de la narració. Per
tant és proper als alumnes i amb
intencionalitat educativa, seguint els
principis següents: actiu ,
constructiu, col·laboratiu, intencional, contextualitzat i reflexiu.
|
||||||||||
|
PROCEDIMENT I CRITERIS D’AVALUACIÓ
|
||||||||||
|
Els procediments d’avaluació seran mitjançant les activitats que cadascú
dels alumnes han de realitzar, de manera individual i col·lectiva. Si els cal ajuda en la part de realització
del PowerPoint, també es poden ajudar entre els diferents grups de la classe.
L’avaluació que realitzaré serà continuada i formativa: en
funció de tot el que els van enviant al correu i del comportament, ajudes
donades, treball col·laboratius...al llarg de totes les sessions.
Serà també final: en l’Excel, els alumnes
s’avaluen a ells i als seus companys. La professora també avalua.
Per
tant una part de l’avaluació correspon
a ells mateixos. Per realitzar aquesta avaluació els alumnes tenen la
consigna que, si el treball s’ha
realitzat, s’ha de partir d’un 5.
Aquest aspecte els motiva molt, i els fa
estar més atens tant en l’elaboració dels seus treballs com en l’escolta dels
seus companys de l’aula.
En
definitiva l’objectiu és aconseguir
que els alumnes es motivin gràcies a l’ús de les TIC i assoleixin tots els aprenentatges i els
conceptes explicats a classe de forma significativa.
|
||||||||||
|
CRITERIS D’AVALUACIÓ
|
||||||||||
|
S’avaluaran als alumnes en base als següents criteris d’avaluació:
A l’Excel
els alumnes tindran la guia:
1.
Extensió (nº de vinyetes)
2.
Dibuixos i/o fotografies
3.
Títol ( té a veure amb el tema)
4.
Història:
·
personatges principals
·
Personatges secundaris
·
Contingut de la història, segueix l’estructura: plantejament , nus i
desenllaç
·
Està ben presentada
·
L’han llegit de forma correcte
·
Han introduït algun altre recurs (música...)
·
60 % per
realitzar la narració i el PowerPoint
20% Per
assolir els conceptes explicats a classe.
20% per
l’actitud a classe.
|
||||||||||
|
PREVISIÓ DE TEMPORITZACIÓ
|
Les sessions que es preveuen,
són les següents: Explicades en el calendari:
|
|||||||||
Cal dir que el pla s’ha ampliat en nombre
d’hores. Les activitats han estat realitzades
a classe, alguns han volgut fer alguna tasca a casa seva i s’han reunit tots
els membres del grup.
L’activitat ha estat llarga, i el fet de posar-se d’acord
amb el què i com , ha estat el que ha fet allarga més el procés d’elaborar la
història.
El visionament dels vídeos també ha
modificat el temps previst: primer perquè han estat històries llargues i molt
completes. EL seguiment a l’aula i l’enviament per Gmail han fet possible que
es completés amb èxit, però no han tret feina al procés.
Segon, s’ha allargat, també, degut al tema de les exposicions. El fer de realitzar en un mateix dia tots treballs, pot resultar
molt pesat, baixar el nivell d’atenció i avaluar de forma errònia degut al
cansament.
EL resultat, unes sessions més. Però ha
valgut la pena. Tots hem aprés molt!.
A la fase final cal dir que com es van
animar amb l’ús de les TIC, estem provant de compartir els Power points amb el
Google docs. De fet ja hem aconseguit compartir el full d’avaluacions, on han
puntuat els treballs a partir d’una pauta que va ser comentada a classe.
Aquest és el
mapa conceptual de l’activitat : “som
escriptors”
Tal com ja he explicat el meu projecte
parteix d’un problema que ens va sorgir
a la classe de llengua castellana a l’Institut, per tant es situa en un
context formal.
He portat a terme l’activitat d’ensenyament – aprenentatge seguint el
dissenys de la fixa programada . La
motivació, les ganes d’aprendre i l’ús del recurs de les TIC (Powerpoint,
inserir imatges, gravacions de vídeo,
fotos... ) ha fet que l’aprenentatge hagi estat significatiu, adaptat a les
seves capacitats i seguint el currículum establert per la Generalitat.
Tot parteix de l’explicació a classe
sobre els diferents components de la narració. Tot i que està explicat a la
fixa en faig un petit resum.
Havíem de redactar una historia, però com? Per que fos significativa i al
mateix temps treballéssim de forma col·laborativa, em va venir la idea i vaig
llançar la pregunta. Com ho podem fer? Les respostes anaven sortint: Amb grups?
I fent un PowerPoint que podem llegir al companys. El repte estava en marxa.
Solucionar problemes diversos: formar
grups,(nombre i amb qui) , com crear i donar vida als personatges, quins
mitjans farem servir?
Totes les activitats tenen una durada de 55 minuts
L’estructura que faré servir per comentar-les serà el següent:
a)
descripció,
b)
resultat,
c)
valoració,
d)
fotografies
· ACTIVITIAT 0
a)
Descripció:
Contextualització i presentació del treball a desenvolupar. Es donen les
primeres indicacions.
Els alumnes elaboren una descripció d’un personatge, cada alumne un de
diferent i en fan el dibuix o bé busquen una foto.
b)
Resultat
Les descripcions, les han portat tots, alguns no ho han imprès i només m’ho
havien enviat al correu. Per llegir-les hem fet servir la pissarra digital.
Però tenint en compte que es tracta d’una classe d’adaptació curricular,
considero tot un èxit que tots els alumes hagin fet la feina.
Totes les descripcions tenien un
dibuix o una foto. És curiós veure com
aquest primer dibuix ha anat evolucionat. Han anat en sessions posteriors cercant fotos més
adients a la descripció del personatge.
c)
Valoració
Valoro l’actitud d’escolta i les ganes de fer! M’ha semblat genial.
L’activitat tot just ha començat, a veure com evoluciona.
d)
Fotografies
ESTAN Al BLOG:
· PRIMERA SESSIÓ
a)
Descripció
Es llegeixen les descripcions i s’ajunten en funció dels personatges que
poden anar bé per realitzar una història .
Dono les instruccions per realitzar l’activitat:
§ Farem una fixa de cada personatge on haurà
també si és principal o secundari.
§ Es farà la descripció del lloc si és
inventat i si es real es cerca informació del lloc, elaborant en ambdós casos
una fixa del lloc on succeeix l’acció.
§ finalment es redactarà la narració.
§ Comento que el títol té que indicar el
tema , ha de ser curt i que cridi l’atenció.
Seguidament es realitza el PowerPoint.
§ Explico que l’activitat es farà a
classe, i que serà avaluada entre tots.
Per fer-ho hauran d’elaborar un full Excel. s’han apuntat tot.
§ Es dona el correu Gmail de la professora
per poder enviar tots els Word i posteriorment els PowerPoint. Qui n no té un
correu el crea.
§ Es creen a l’ordinador portàtil cada un la
seva carpeta per anar guardant el que aniran elaborant cada sessió.
Es formen els grups i s’inicia la
redacció de les fixes dels personatges .(
Ens ha passat l’hora i quasi bé no ens hem adonat; estan molt motivats! A cal
tenir en compte que és a última hora , les 2h
del migdia)
Resultat
Els 18 alumnes estan mostrant
un interès que realment no pensava que manifestessin amb aquest grau. Això fa
que els resultats siguin també més complexos. La majoria ha acabat de fer la
fixa dels personatges.
El ritme de treball,
tot i que el marco amb la data d’ entregues, varia d’ un grup a un altra. Ara ja es comencen a separar. Hi ha doncs
grups que van a un nivell superior, a un de normal i un altre que costa molt.
b)
Valoració
Una de les coses
positives és que estan aprenent a treballar en grup, i estan veient que no
sempre tothom treballa de la mateix manera, un ho faran veure i no es notarà a
no sé que ho diguin, altres no pararan de queixar-se i no fan res per a
millorar o modificar conductes.
e)
Fotografies .
ESTAN AL BLOG
·
SEGONA SESSIÓ
a)
Descripció
Iniciem la sessió ja amb el grup
format, tots col·locats esperen a que soni el timbre d’entrada... Estan molt
motivats!!
L’activitat d’avui
consisteix en descriure el lloc on succeeix l’acció.
Cerca informació a
Google si el lloc és real.
Realitzar la fixa i incloure un dibuix o una
fotografia.
Com sobre temps es
pensen ja el (“planteamineto, nudo y desenlace”) sorgeixen dubtes
que anem solucionant. Arribem a la conclusió que hem de determinar el
tema, que serà una frase “resum” de que va la història.
b)
Resultat
Aquest apartat ja
comença a costar més, cal aprendre a
prendre decisions i al mateix temps acceptar les dels altres. Però els
resultats continuen sent satisfactoris. Han realitzat la feina marcada.
c)
Valoració
S’observa ja
clarament el grup que més s’entén i això queda reflectit en el treball. Acaben
més ràpidament, i amb un nivell més alt d’elaboració i d’assimilació de
conceptes.
d) Fotografies.
ESTAN AL BLOG
·
TERECERA SESSIÓ
a)
Descripció
Ara
ja tenim el tema, els personatge, el lloc on succeeix l’acció.
Iniciem
la tasca més complida de realitzar en grup, ser cuiners de paraules de vegades
no resulta fàcil.
Han d’iniciar la narració. Han de partir d’una
estructura que hem treballat: plantejament, nus i desenllaç.
Finalment com en cada activitat han de guardar
i enviar les tasques al correu.
b)
Resultat
Ha estat curiós observar com anaven posant-se
d’acord com en funció dels personatges anaven creant la narració. Han demanat
ajuda , més aviat per resoldre dubtes explicats, i que segurament estaven mal
apuntats o simplement no ho havien fet.
Però poc a poc anaven organitzant-se, repartint
tasques, segons les capacitats o habilitats de cada component de grup. Cada un
dels grups s’ha organitzat de maneres diferents.
c)
Valoració
Valoro
molt positivament l’esforç que estan fent entre tots. Hi ha alumnes que els
costa molt seguir les classes adaptades, i tot i amb això estan participant, i
son ajuda’ts per la resta del grup. Estan participant i esforçant-se més que
altres.
d)
Fotografies
ESTAN AL BLOG.
QUARTA i QUINTA SESSIÓ
a)
Descripció
Han de finalitzar la
història, introduir-la en petites estructures al PowerPoint. Es remarca que
vigilin amb les faltes d’ortografia. Com és habitual un membre del grup,
m’entrega pel correu electrònic el treball.
b)
Resultat
Fer ús de les TE, els motiva i els enganxa. Poden
ajudar-se entre els mateixos membres del grup i també entre tots ells. Alguns
m’ han demanat ajuda, com incrustar una
fotografia al Powerpoint, altres ha estat simplement per resoldre dubtes sobre
el contingut... Han anat sorgint
preguntes de Com fer, on buscar,... però ho han anat solucionat.
c)
Valoració
Valoro
l’esforç per treballar de forma conjunta una historia, per aprendre a prendre
decisions, i curiós però remarcable, la
capacitat per saber dir qui està treballant al grup i qui ho fa veure, penso
que estan resolvent molt bé aquest “petits” entrebancs. Fer servir el programa
de PowerPoint, no està portant masses dificultats, la majoria coneix el
programa i els que no , són ajudats, o
bé estan realitzant altres tasques, ja que alguns han repartir les tasques.
Cada
vegada estic més convençuda que el treball col·laboratiu ajuda a obtenir un
millor resultat, espero poder confirmar-ho.
d)
Fotografies
ESTAN AL BLOG
SISSENA i SETENA SESSIÓ
a)
Descripció
Es tracta de mirar i
avaluar els PowerPoints: “som
escriptors”.
S’inicia doncs la part final, la que esperàvem tots,
allà on veurem els resultats de la tasca realitzada aquests dies. també iniciem el procés de l’avaluació de les
narracions en un Excel.( que també han anat elaborant ells, seguint les
instruccions que els havia donat a l’inici de l’activitat. A mesura que es van
narrant ells van fent les seves valoracions. . Els demano també una valoració escrita de què
han aprés, què els ha agradat i què no. Em servirà per a posteriors exercicis,
per tal de poder millorar aspectes que han pogut fallar.
b)
Resultat
Els alumnes s’han esforçat, i es nota perquè els
resultats son molt més bons del que habitualment fan. Els PowerPoint que hem
vist , tenen alguna falta d’ortografia, les
hem anat trobant entre tots, mentre exposaven. Realment tot apunta cap a un bon
resultat, han aprés molt més del que estava previst.
c)
Valoració
En funció del que he exposat, afirmo que ha estat un aprenentatge
significatiu. S’ha produït de forma divertida, diferent i enriquidora per tots,
per ells i també per mi com a docent i com a futura psicopedagoga.
Quan han presentat els seus treballs es notava
una satisfacció personal, havien fet una feina i a més ben feta!
Com
a no tant positiu i per tant millorable,
puc dir que el fer de visionar les PowerPoints massa seguit , pot provocar
cansament, i fer perdre interès de per l’activitat.
Tot
i amb això valoro positivament ‘activitat.
Els
alumnes amb més dificultats de lectura han estat capaços de llegir en públic, i
cal dir que ho han fet molt bé!!!
d)
Fotografies
·
Dins de
les activitats els alumnes han consultat:
ü Llibre digital de 3r d’ESO: http://www.weeras.com/ebook/ Lengua castellana y literatura. 3ESO.
Editorial Teide.
ü Correu personal que ja tenien o bé que han
creat per l’exercici.
ü Correu personal de la professora.
ü Han pogut consultar altres adreces per
situar l’espai on succeeix l’acció.
ü Visor de Powert Point : http://es.eorezo.com/cgi-bin/download/direct/index?c_software=powerpoint&i_campaign=
L’activitat ha estat molt profitosa tant pels alumnes com a nivell
personal. Es tractava d’aconseguir un
canvi de model mental i la veritat és que s’ha
produït. Els alumne han aprés
de forma significativa a solucionar dificultats , han utilitzat com a eina i
recurs motivador, les NTIC , fent molt
propera a ells l’activitat. A més
han adquirit els conceptes que estàvem
treballant a classe de manera molt més participativa,
enriquidora per tots, i significativa
(treball col·laboratiu). Han construït
ells mateixos a partir del disseny de l’activitat.
M’ha sorprès com han estat capaços d’utilitzar les TE per realitzar una
activitat. I com han fet el treball col·laborativament. La classe ha estat un
èxit, han entregat les tasques cada dia que fèiem l’activitat. El seu comportament també ha
estat exemplar. S’han ajudat entre els
membres del mateix grup. Però si feia falta també entre tots. El resultat han
estat unes històries , però també uns hàbits de treball que han unit molt més
el grup.
Quant tocava llengua castellana ja tenien els grups preparats, i tot el que
necessitaven a punt: el canó, els ordinadors, l’USB. La veritat, ha estat una
gran sorpresa també per mi. De vegades, com
a docent, no faig activitats en grup per que a última hora del migdia i
a l’última de la tarda com em toca en aquest grup, estan cansats, i els costa
mantenir l’atenció.
La motivació per he realitzar per arribar a l’activitat: “som escriptors”, crec que també
ha estat un puntal clau, les ganes de realitzar una bona història i de veure que eren capaços de realitzar un treball
diferent, de saber quina era la història que més els agradava a tots, també ha
ajudat. Igual que el fet d’autoavuar-se a partir de l’Excels que ells mateixos
han elaborat amb les directrius donades. (annex). S’han convertit en petits
escriptors, cuiner de lletres que amb il·lusió, i la resolució d’altres
problemes que han anat sorgint al llarg de l’activitat, han aprés quins són els
ingredients principals per a donar forma
a l’activitat programada sota el problema inicial.
Hi ha hagut moments en que ells es quedaven pensant com seguir, la fase
creativa, ha estat la que potser ha tingut més dificultat. Però quan han
decidit el camí que havia de seguir la seva història ha estat relativament
fàcil. La pròxima vegada que posi en marxa l’activitat ( en vista d l’èxit) he
pensat partir del tema. Potser facilitarà la fase de creació i presa de
decisions.
La seva avaluació, de la manera de treballar,ha partit de dues preguntes
que havien de resoldre per escrit: i les respostes han estat sinceres: han
pogut compatir la feina, decidir el que feien i com ho feien, els ha motivat
l’activitat, s’han adonat que sempre hi ha el que no treballa tant i delega als
altres les tasques, han estat conscients de que es pot treballar de diferent
manera de l’habitual. Alguns han manifestat que el que més els ha costat és que
les seves idees no fossin tingudes en compte, també han vist com en un grup
sempre hi ha el que treballa més i el que menys. Això els ha fer reflexionar
davant el tema de l’avaluació, com hem d’avaluar a companys que han participat
menys durant tots l’activitat? Parlant hem arribar a una solució: la nota que
posaran serà de forma individual,una per cada membre del en grup.
Per avaluar els he donar ordres molt
clares: No podem avaluar en funció de com em cau un o altre, sinó en funció de
què i com ho han fet. Ells ho han respectat i han realitzat les avaluacions de
forma objectiva.
Els resultats han superat les previsions d’èxit!
En la realització del disseny he seguit l’esquema que vaig explicar a la
fixa.
Descripció del problema:
He
partir de l’activitat “Somos
escritores”. Els alumnes han realitzat
la seva narració amb grups reduïts i fent servir com a recurs el
Powerpoint. Com ja he anat comentant han aprés de forma significativa i han
construït l’aprenentatge de forma molt més motivadora. Els joves han aprés a més de continguts altres valors que no estaven marcats a la
fitxa. Han aprés a compartir una experiència i a respectar-se a tolerar-se a
mirar-se amb un altres ulls.
Estructuració:
Es tracta d’un problema ben estructurat, els alumnes han de realitzar les
tasques que han estat marcades a la fixa escrivint una narració en grup, fent
servir diferents recursos TIC. Les respostes són correctes, i convergents doncs
tenen un procés de solució presentat i prescrit.
Complexitat:
Son activitats amb complexitat variada està en funció dels recursos que ell
tenen a la motxilla, El més complexa ve
donat per la dificultat que poden tenir ve donada pel fet de que han d’inventar
i per tant han de prendre decisions. Han superat els obstacles i han demostrat
un bon domini de les TIC. S’han ajudat entre tots i per tant ha tingut lloc un
treball col·laboratiu com estava pensat de d¡un principi. Els alumnes ho han valorat
positivament i estan molt motivats per l’aprenentatge.
Especifitat del camp
Les activitats que han anat realitzant estan ben situades i integrades per
als alumnes, tots saben el que han de fer, com i quan ho han de presentar.
Segons el tipus de funció de la
classificació de Jonassen:
Segones les activitats que han anat realitzant per a elaborar el projecte
“Somos Escritores”, podem parlar d’un problema d’actuació estratègica i a més
de presa de decisions.
És a dir els alumnes han aplicat estratègies tecnològiques per aprendre a
construir el seu aprenentatge, per elaborar la narració. A més han fet ús de la
presa de decisions. Remarco la idea que totes les activitats s’han realitzat a
classe, sempre amb el mateix grup. Ells son els que també s’han avaluat. Tant
les activitats com l’avaluació ha estat programada i els ajudarà a conèixer
millor el que poden fer.
M’he adonat que han estat molt pocs
els que tenien petits entrebancs a l’hora de fer anar el PowerPoint, però que a
partir del treball col·laboratiu la majoria ha aprés tot el procés. Penso que
d’una forma molt més ràpida. HA esta una tasca que ha realitzat amb èxit tots.
Finalment, aquest dissenys de l’activitat es fonamenta en l’aprenentatge
significatiu i constructiu de Jonassen, els alumnes parteixen del seu entorn
més proper (principi de contextualitzat), han construït el seu aprenentatge i
estan motivats per a continuar aprenent (principi Reflexiu).
Tots els alumnes han participat en el procés d’elaboració de la narració i
del PowerPoint, així com de l’exposició a classe (context actiu).
A partir dels coneixements previs
han anat elaborant la narració ( principi constructiu) ajudant-se quan
calia ( Context col·laboratiu)).
Tots alumnes s’han implicat segons les seves capacitats de manera
responsable i activa (Context intencional).
Finalment la intencionalitat educativa del procés, ha estat correcte i
molt positiva , els alumnes estan motivats per a prendre més (Principi
intensional).
Els alumnes han reflexionat sobre el què han aprés i com ho han fet, s’han
autoavaluat i han avaluat també als seus companys. Les activitats les han anat gravant ells
mateixos , han fet fotos i tot el procés ha quedat “escrit” en el document que
han elaborat: el PowerPoint.
EL projecte ( no li dic mini per que per a mi ha estat un gran projecte,
ple de sorpreses, d’aprenentatges, de construcció significativa) m’ha permès
posar en marxa i aplicar l’ús de les tecnologies, des del rol de psicopedagoga,
dins d’un el context educatiu. Estic acostumada a programar, però des una vessant diferent, la de professora. Fer-ho
des del rol de psicopedagoga, m’ha fet
reflexionar en les diferents variables que hem de tenir en compte i que la
majoria del professorat ens passem per alt. EL fet de programar l’activitat a partir d’un
problema, m’ha semblat una molt bona manera de iniciar una programació. Els
resultats han estat bons i per tant, si es treballa amb uns objectius però amb
un “pensament “ per mi nou: anar a solucionar problemes , i sobretot amb moltes
més variables a tenir en compte, segurament els èxits obtinguts en
l’aprenentatge constructiu i significatiu dels alumnes serà major. Entenc que
la figura del psicopedagog té moltes més possibilitats d’actuació, orientar al
professorat és un bon camí però cal que com a psicopedagog sigui empàtic , obert i que sàpiga donar les
propostes de manera que el professorat a qui assessora ho entengui, els motivi
i ho apliquin sense sentir-se menyspreats.
Així, doncs, ha estat un aprenentatge significatiu pels alumnes, tota una
nova experiència, però també ho ha estat per a mi. He aprés molt! En vistes de
l’èxit aconseguit he realitzat la mateixa activitat a 4r d’ESO , també a un
grup d’adaptació curricular. He pogut notar com el grup de 4rt partia amb més coneixements
i per tant l’activitat en aquest cas s’ha escurçat considerablement.
Finalment dir que l’assignatura m’ha fet créixer, ha permès aprendre uns aprenentatges que sempre havia volgut, per por i per temps, no
ho havia provat mai i ara em sento molt orgullosa, tant com els alumnes que han
vist la seva tasca projectada en les pissarres digitals.
Per tant ara em sento amb forces d’aprendre molt més, de tirar endavant
nous reptes, d’experimentar, de fer, de compartir, de millorar, de crear i
dissenyar noves activitats més engrescadores pels alumnes, de fer que aquests
construeixin el seu aprenentatge.
Valoro molt positivament l’experiència i encara que hi he dedicat moltes
hores, no em sap cap greu, ara puc dir: tinc dos blocs, he aprés a compartir
material, ha realitzar mapes, a... tants objectius complerts que ara si miro
enreda em felicito a mi mateixa pels avenços aconseguit!
8.
ANNEX:
Autoavaluació de l’activitat i del seguiment de l’avaluació continuada global.
8.1.
AUTOAVALUACIÓ DE L’ACTIVITAT.
El projecte que he elaborat i que he portat a la pràctica ha partit d’un problema que va sorgir a la
classe de castellà. Junts vam buscar solucions i en funció d’aquestes vaig
elaborar una fitxa de disseny que ens has permès tant a mi com a docent que he
portat en marxa el projecte, com per als alumnes, aconseguir de forma
organitzada els objectius marcat.
La tasca ha anat complicant-se per que volíem aplicar cada vegada més
tecnologies. Algunes d’aquestes ells no les coneixien i jo m’he hagut de posar
al dia. La veritat és que m’ha calgut moltes hores de dedicació, doncs es
tracta d’alumnes que tenen NEE, que formen part d’un curs d’adaptació
curricular.
La motivació ha estat un
dels recursos emprats que ha permès seguir el camí amb il·lusió per a aprendre.
En funció de tot el que he exposat puc dir que han aprés de forma significativa. S’han produït canvis en els seus esquemes mentals que han produït els
nous aprenentatges i per tant noves estructures cognitives.
Referent a l’avaluació puc dir
que els propis alumnes han avaluat el
procés i per tant han estat molt més atents i motivats. Ells s’han sentit
protagonistes, de fet perquè ho han estat durant tot el procés. Ara inclús que
ja hem finalitzat encara sens ha acorregut una idea per millorar el procés per compatir
els documents. Hem pensat que faríem servir el Google documents. Com estan tant
animats he decidit tirar endavant, i d’aquesta manera podrem fer servir el
recurs per altres activitats posteriors.
L’avaluació doncs l’ha realitzat ells a partir de l’Excel que han elaborat,
però també de la meva avaluació. Cal no deixar de banda que al ser un exercici de llengua n’he avaluat
l’expressió i la correcció ortogràfica.
També he tingut en compte la lectura que han realitzat de la història
inventada. Per últim he avaluat la seva participació al llarg de tot el procés.
Els alumnes han seguit la tasca de
tots els seus companys a partir de les
exposicions . Tal com he exposat anteriorment , el fet de compartir els
diferents documents amb la creació de grups que permetin editar o simplement
visualitzar crec que encara farà l’activitat més rica i completa.
8.2.
AVALUACIÓ DE L’ACTIVITAT
CONTINUADA.
De l’assignatura en destaco diferents aspecte:
-
La manera en que està organitzada. Doncs el fet de plantejar les continguts
a partir de diverses activitats lligades m’ha permès poder seguir, amb molta
dedicació però amb moltes ganes d’aprendre, tota l’avaluació fins al final. M’he
pogut organitzar i anar realitzant dia a dia les diverses tasques que ens
demanaven. He portat la feina al dia.
-
Els continguts que hem tractat.
Considero de vital importància els continguts que hem tractat i a més
com els hem relacionat amb les TE. Per exemple: fer anar el programa CMAPS,
realitzar Blogs, compartir materials a partir de 2.0, conèixer noves maneres de
realitzar tasques a partir dels casos KITE, dissenyar un projecte a partir d’un
“Problema” i portar-lo a la pràctica.
-
La manera en que ens hem anat avaluant. Els fulls Excel, unes pautes que ens
permet reflexionar sobre la feina que hem anat realitzant. i que a més ens
serveixen de guia. Crec que és de vital importància saber valorar la feien que
un fa, i no és gens fàcil, per això valoro l’aprenentatge que ha suposat per a
mi l’autoavaluació de la tasca que hem anat realitzant.
-
El com, EL què, el quan ... són qüestions que et van sorgint durant
tota l’assignatura. Per això he aprés
sola i de vegades a partir del fòrum ( on he participat activament, aportant
materials, responent qüestions, ajudant sempre que he pogut a altres companys,
i evidentment demanat ajuda quan l’ha necessitat) a trobar solucions. Per mi
aquesta assignatura era un repte, sabia que aprendria molt, i que les hores de dedicació
també serien moltes. Però com ja he dit en altres PACS, les dono per molt ben
empleades. A mi no m’importa dedicar hores si els resultats és aprendre. I sí,
he aprés. També sé que em queda molt per aprendre, m’hagués agradat poder
utilitzar més recursos sobretot del 2.0, però el fet de compartir aquesta
assignatura amb una altre i amb el meu primer pràcticum, m’ha suposat
limitar-me en alguns aspectes.
-
Puc dir que he aprés perquè abans era jo
la que buscava algú que m’orientés i/o ajudés a trobar solució a per exemple
algun aspecte del blog.
Ara aquests companys de feina que jo demanava ajuda, em consulten a mi. Per
tant és tot un èxit!! La por que tenia a l’inici de l’assignatura, doncs tot
era nou per a mi, ha desaparegut!!!
-
A banda he aplicat i continuaré fent-t’ho, molts dels recursos TIC que he aprés en
aquesta assignatura, a les classes que
imparteixo com a docent. Però la meva il·lusió és poder aplicar-los en un
futur ja no massa llunyà, com a psicopedagoga.
-
Les preguntes que vaig omplir al començament de curs, ha
anat variant, com també ho ha fet els coneixements que he anat adquirint respecte
a les NTIC.
Aquest és el procés o l’evolució
de les respostes d’avaluació inicial, durant
tot el curs:
TE2)
L’objecte principal de la Tecnologia Educativa és oferir un bon ventall de
tècniques per als docents: ___10___ 5,___ 5 la nota reduïda a
la meitat!!! No crec que sigui l’objectiu principal, en tot cas és un objectiu
més de la TE. Continuo pensant que aquest no és l’únic objectiu.
Mantinc la nota .
CC2) Aprenc tant dels companys com dels materials i consultors: _9_____continuo mantenint el que pensava, però ara amb ho refermo! Crec amb el treball col·laboratiu. Continuo pensant que tots tenir aspectes que millorar per tant per aprendre, com també altres que podem compartir i per tant ensenyar.
TC1) Els professionals de l’educació han de ser competents en les tècniques que asseguren la correcta transmissió del coneixement : ___10_____ aquesta puntuació tampoc la modifico. Tothom ha de ser competent en la seva feina i com a docents cal que es sigui competent en més d’una tècnica. No tots els alumnes aprenen de la mateixa manera, per tant cal ensenyar amb diferents recursos, TIC, etc. Ho mantinc
DT2) La tecnologia es basa en la ciència per la qual cosa és neutral en relació a prejudicis, valors i actituds: __6___ 1, Ara penso que no vaig contestar correctament, al menys ara ho faria diferent. La tecnologia depèn de l’entorn, del context social, és a dir de cada societat. Crec que vaig ser molt generosa. Mantinc la nota que vaig canviar.
CC1) Les aules de la UOC són una comunitat d’aprenentatge: __10___ No la modifico, però puntualitzo que no sempre és així. Depèn d’un mateix, de les ganes que tingui d’aprendre i del funcionament de l’aula. Mantinc la puntualització: un aprén el que vol aprendre. Per mi les aules de la UOC són un bon lloc per aprendre.
DU2) Els debats virtuals suposen perdre força hores amb poc benefici personal: _3____ 1 En funció del que he experimentat en aquesta assignatura durant el debat ara posaria un 1. Crec que si estan ben organitzats, com el que hem fet, no suposa perdre temps. Mantinc la nota que vaig canviar, puntualitzant que de vegades en alguns debats que no estant delimitats has de dedicar hores, de vegades masses. Però en aquesta assignatura he vist que no tots suposa dedicar masses hores, sinó les que cal, les necessaries.
TE1) La Tecnologia Educativa per a psicopedagogs consisteix en assegurar un bon domini de les TIC: ___10____4, En aquesta puntuació penso que vaig ser també molt generosa. No sóm nosaltres els que hem d’assegurar que els docents tinguin un bon domini de les TIC. Mantinc el 4, pel mateix motiu.Com a psicopedagogs podem orientar, però la formació va més enllà.
DU1) Els debats a la UOC poden millorar moltíssim: __7____10, crec que em vaig quedar curta, ara he pogut veure que sí, que es pot millorar molt més del que pensava. Però ara em pregunto, perquè no es milloren? Em continuo fent la mateixa qüestió.
TC2) Les TIC són necessàries per transmetre els continguts als alumnes: _9_______3, Ara la canviaria amb molt de gust. Com a docent estic aplicant el projecte 1x1 i cal dir que queda molt camí per recórrer. La xarxa ens dóna molts problemes, no ens podem connectar correctament, no tots els alumnes tenen encara el llibre digital... Hi ha aspectes molt positius, però de moment des de l’experiència us he de dir que el veig com un recurs, no com una eina única.
Per
a transmetre continguts, tal com vam poder veure amb el debat del fil EL león
dormido, Las CEPAS, no cal les TIC. Penso que són un
bon recurs, i que esta en funció de qui les utilitza i de com. Poden ser una
font de motivació sempre que el docent
sàpiga com emprar-les.
DT1) El canvi tecnològic determina el canvi social: __10______5, crec que vaig entendre malament, o bé ara ho veig diferent: el canvi tecnològic influeix en el canvi social, però van agafades de la mà. També podríem dir que els canvis socials faran evolucionar els canvis tecnològics. Mantinc la puntuació.
A partir de les puntuacions donades,
es pot veure el canvi que he anat
realitzant al llarg del semestre. El canvi més important va ser a partir de la
primera activitat.
Així doncs, per finalitzar, puc
afirmar que l’estudi de l’assignatura ha provocat en mi un canvi conceptual
visible. Tot això ha estat possible a l’esforç realitzat durant tota l’avaluació
continuada. He llegit els mòduls, documents del debat, altre bibliografia. He
cercat per Internet recursos uns que fossin adequats per a solucionar
dificultats, altres per incrementar els coneixements i fins hi tot per a
compartir amb els companys a l’aula virtual. Ha estat tota una reestructuració
d’esquemes, tot un canvi conceptual
respecte a les NTIC. (conceptes utilitat, valoració dels recursos, autonomia
adquirida...)
Tota una experiència que ara recomanaria a altres companys que no deixessin
pel final. Avantatges tant simples (però en un principi complicades) com
aprendre a realitzar un índex automàtic!, ha estat progressos que em serveixen
pel dia a dia.
& Jonassen, D. “TIC i
aprenentatge significatiu: una perspectiva constructivista”. Mòdul 3.
& Jonassen, D. “Les tic i la construcció de coneixement” Lectura de
casos del material web.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada