dimarts, 20 de desembre del 2011

activitat realitzada pels alumnes,SOMOS ESCRITORES

Hola companys
a veure si podeu obrir ... si us agrada podeu deixar un comentari.


somos escritores grupo 3

Es  tracta d'un dels treballs que han fet en grup. Està acabat i exposat.
Va ser el grup que va acabar primer!!!
felicitats nois!!!!!

Tots han aconseguit resoldre el problema inicial!!! ha estat genial...
JA us aniré comentant, a mesura que pugui penjar el resultat del mini projecte

Petit regal: La casa dels mil miralls


Hola companys,
Aprofitat que tots estem portant a terme els nostres "mini projectes" us vull donar un regal. Espero que us agradi!!!

La casa dels mil miralls 
Un dia un gosset va entrar a una casa abandonada i en una habitació es va trobar amb mil gossos que l'observaven fixament. Va veure amb sorpresa que tots els cadells començaven a moure la cua, just en el moment en que ell va manifestar alegria. Després va bordar festivament a un d'ells i el conjunt de gossos li va respondre de forma idèntica. Tots somreien i bategaven com ell. Mentre marxava va pensar que aquest era un lloc molt agradable i que hi tornaria sovint.
Al cap d'uns dies, un altre gos va entrar a la mateixa habitació, però sorprès i espantat va començar a grunyir, al mateix temps que mil gossos feien el mateix que ell. Després els va bordar amb més força i els altres també van fer el mateix d'una manera molt sorollosa. Quan va sortir de l'habitació va pensar: "quin lloc més horrible, mai hi tornaré".
Naturalment cap dels dos gossos va poder llegir el cartell que hi havia a l'exterior de la casa: "La casa dels mil miralls".
Els rostres que observem en el món són miralls. La vida, al igual que l'eco o els miralls, ens torna el que fem.
Comença el dia somrient-li al personatge que apareix davant del mirall!!!


Una abraçada per tots!!!!

dijous, 15 de desembre del 2011

collaig

Hola companys,

Estic practicant com penjar fotos, vídeos, Powertpoints.... Ara des del picasa...
 De moment us deixo un  collaig   Un dia del projecte

dissabte, 10 de desembre del 2011

PAC2.1. Modelant històries

Hola companys d'aula,
Us envio la PAC que he realitzat. Parteix de l'experiència com a docent i com a aprenent de psicopedagogia.
Espero que sugi del vostre interès i que en podeu fer ús.

8. BIBLIOGRAFIA I WEBGRAFIA.

Almenara, C. J (2003) Educació i tecnología: fonaments teòrics  (mòdul 1) Noves tecnologies de la informació  ( pp. 1 – 96) Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya.
Bruning, R, Schraw, G. I Ronning, R. (2002). Psicologia Cognitiva e instrucción. Versió de Celina González. Alianza Editorial. Madrid: Alianza Editorial.
Jonassen, D. (2003) TIC i aprenentatge significatiu: una perspectiva constructivista (mòdul 3)  Noves tecnologies de la informació (pp. 1 – 33) Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya.
Base de Dades KITE. Consultat en internet diferents dies de novembre 2011 [ http://kite.missouri.edu].
Traductor Anglés – Espanyol Instituto Cervantes. Consultat en internet diferents dies  de novembre de 2011. [http://oesi.cervantes.es/traduccionAutomatica.html].
Recursos TIC de Xtec. Consultat el 23 de novembre del 2011.( http://blocs.xtec.cat/recursosticmestre/)


7. CONCLUSIONS

Inicio les conclusions amb la premisa de la PAC anterior:   per aprendre cal estar en disposició, cal aprendre a aprendre i  cal ser una persona receptiva  capaç de modificar les seves maneres de pensar, de créixer en coneixements acceptant els canvis i opinions dels altres, per que la veig de vital importància per poder realitzar la següent PAC i sobretot per APENDRE. Però amb tot el que he aprés fins ara,  l’amplio amb la següent: quan compartim experiències (pautades, argumentades...) podem aprendre de forma significativa.
  
    L’estudi d’aquesta assignatura m’ha suposat tot un continuo descobriment, tan a nivell de continguts com a nivell de formació humana. He aprés a realitzar blocs, a compartir experiències, a prendre gust per les NTIC, a defensar idees i argumentar-les, m’he anat posant al dia sobre les TIC... encara em queda molt per a prendre i per continuar reforçant per tal de no oblidar.
M’he adonat que puc buscar solucions quan tinc un problema: he d’aprendre  a compatir aquestes idees, a veure un sentit als nous recursos informàtics i ser positiva pensant que ho puc fer.
 És molt important saber que hi ha molts tipus de recursos en xarxa per poder aprendre i que a partir de les experiències dels altres es pot realitzar també un aprenentatge.

Els casos Kite, no els coneixia, han estat tot un descobriment. La dificultat de l’ idioma que cm ja he anat dient desconec l’anglès, l’he solventat amb la traducció simultània que ens fa el buscador Google crom. Per tant un obstacle menys, oi? (però potser serà un altre repte per quan el curs que vinent, doncs si tot va com tinc programat aquest curs acabo els estudis de psicopedagogia!)

Els diferents casos exposats al fòrum pels companys i els que he llegit al Kite, m’ha ajudat a comprovar que els alumnes construïen i aprenien els conceptes de la seva pròpia mà, amb un aprenentatge col·laboratiu i significatiu.  Però que aquest aprenentatge és també en adults. Quan vaig posar en practica l’elaboració dels PowerPoint, no havíem de fer la PAC, i per tant em vaig proposar només com objectiu ser capaç de parlar davant del públic. Si tenien un recurs visual em va semblar que seria més fàcil per a ells i per que els seus companys podessin seguir també amb més facilitat les explicacions... però no em vaig adonar que els alumnes a més aprenien de forma constructiva!!!! Per aquest motiu vagi voler exposar el cas, per que em va sembla que entrava perfectament dins del que ens demanava l’exercici i volia compartir-lo amb el grup de l’aula.

M’ha agradat molt poder aprendre a partir de les experiències dels altres. Aquesta metodologia m’ha fet  reflexionar i  m’ he adonat que al nostre voltant tenim moltes experiències semblant a les que hem compartit en el fòrum i que ens passen desapercebudes.

Com a conclusió final dir que:  cal aprendre a compartir experiències.

 Si partim de que  l’aprenentatge és constant i es pot aprendre a partir del que els companys fan, seria bo que tothom fos més obert i tinguéssim més temps per compartir les seves  experiències.

6. PROPOSTA D’AMPLIACIÓ VOLUNTARIA : EXEMPLES D’HISTÒRIES REALS UTILITZANT ELS MODELS D’HISTÒRIES PER A PROMOURE L’APRENENTATGE SIGNIFICATIU. DESCRIPCIÓ BREU DELS CASOS: SECUNDARIA I ADULTS- FORMACIÓ DEL PROFESSORAT.

Com deia, explicar casos propers a mi que facin servir les TIC, m’és relativament fàcil, doncs al meu voltant constantment es fan servir. Encara ara em sorprèn com s’està convertint en una eina habitual, i també em sorprèn com costa compartir-ho. Estic convençuda que d’experiències bones n’hi ha i moltes...
Primer us nombraré alguns exemples:                        
Referent al professorat: moodle, i/o el blog , pissarres interactives, els llibres digitals, etc
Alumnes a la ESO: aprenentatge amb llibres digitals, les assignatures de dibuix, tecnologia, us de la pissarra digital, elaboració del bloc a la USEE...

Referent al professorat- adults.
El cas que exposaré fa referència a un curs on els subjectes que aprenen  són adults, en concret professorat d’un mateix centre.  El curs  es va realitzar  al mateix centre, durant el curs escolar a hores fora de l’horari escolar. Es tracta  d’un curs d’educació en emocions en l’ensenyament i l’aprenentatge. El professorat que es apuntar va aprendre a cercar informació sobre les emocions en Internet, van compartir experiències i van elaborar un bloc que comparteixen amb tot el professorat del centre. En el bloc es van inserir recursos de diferents característiques. Així que en tutories ins dim reus podem torbar alguns recursos apropiats per alumnes que es poden realitzar a tutoria. L’objectiu del curs era formar als professors en l’apartat d’emocions. A més es va utilitzar un recurs : el blog, per poder organitzar tot el material que es va anar cercant.
El professorat que va participar en l’activitat, realment va aprendre de forma significativa. Molts dels professors no tenien cap coneixement previ de com elaborar un bloc, però com sempre, els que en tenien una mica més d’idea van saber compartir els seus coneixements i ajudar als altres.

Referent als alumnes els  que comento és el bloc de la USEE de IES Domènch i Montaner de Reus . L’Usee del centre funciona des de fa uns 5 anys. Aquest curs s’ha posat en marxa en projecte anomenat projecte entorn. Està relacionat amb un taller de cuina. El bloc està creat pels propis alumnes de la USEE de 4rt d’ESO (aquest curs són 4 noies amb diferents NEE). Està pensat per que els propis alumnes  comentin  l’experiència que realitzen tots el divendres al matí. L’anomenat  projecte entorn va ser el punt de partida del bloc, perquè dos mesos després ja van penjant altres recuros al bloc, com per exemple de l’àrea de matemàtiques. Les alumnes realitzen tot el procés, d’elaboració i després de fer la recepta , la pengen al bloc junt amb les fotos que han realitzat elles mateixes. Finalment elaboren un lot de Nadal per a portar a casa. Es treballen totes les àrees i l’apartat d’autonomia. A més, combinen els aprenentatges amb les TIC.  En el bloc han penjat recursos com per exemple: vídeos, fotos, jocs,...
El fet d’haver de ·penjar el que han fet i com ho han elaborat els resulta engrescador. Si a més poden penjar les seves pròpies fotos i cercar per Internet altres recursos per a compatir, resulta que l’objectiu d’aprendre  de forma significativa es compleix .
Ambdues histories que he explicat, segueixen el model constructivista i per tant s’arriba a un aprenentatge significatiu i col·laboratiu. On l’alumne construeix el seu propi aprenentatge, de forma que li resulta motivador.

5. CASOS DELS COMPANYS I CASOS KITE.

Al fòrum s’han exposat una varietat de casos, moltes històries que són realment interessant, fàcils de posar en marxa i motivadores pels alumnes. Totes fan servir les TIC, i resulta interessant veure com cada vegada més els docents hem perdut la por a aquest recursos que hem vist néixer i créixer.
Ara ja no són només els més joves els que fan ús de les TIC, realment només cal passar una estona en un centre educatiu i ens quedaríem parats de la quantitat de gent que utilitza a diari les noves tecnologies. Però també hi ha encara cert desconeixement real de l’abast que té utilitzar les TIC. Em pregunto, la gent és realment conscient del recurs que té al seu abast?
Jo mateixa m’he quedat sorpresa al veure la gran quantitat d’experiències que hi ha a la base de dades Kite. El curs passat vaig realitzar un curs Moodle i un altre de pissarres interactives, ens fan fer penjar les experiències a  Alexandria[1], per tant el fet de compartir experiències es va ampliant.
He de remarcar que l’experiència de compartir les nostres històries amb recursos TIC, m’ha fet reflexionar molt, perquè curiosament quan estem treballant com a docents, en generals no agrada massa compartir el que fas i com ho fas. Sembla que la feina feta costi explicar-la als companys de feina; primer per manca de temps, però segon per que tendim a considerar “nostre” i d’ús exclusiu, un recurs, una activitat, etc, que t’ha costat preparar.
Penso que cal ser generós en aquest sentit i compartir les nostres experiències, més que res per que si a nosaltres ens funcionen a altres professors també els pot anar bé i cal mira sempre el fet de que estem promovent l’aprenentatge dels infants i dels joves.
El cas que he escollit de la base Kite és el  cas kite 3101-1 tot i que mentre l’estava llegint vaig veure un de molt pròxim que també em va cridat l’atenció el cas 3103-1 ( Aquest pel seu tema:la comunicació, com els meus dos fills estudien comunicació audiovisual, també me’l vaig llegir i el vaig trobar interessant)
Els cas 3101-1, m’ha semblat interessant perquè  ens explica com realitzen  les activitats de lectoescriptura, amb mitjans TIC.  Van encaminades als alumnes amb NEE, per tant necessiten molta dedicació i recursos molt més estimulants. El professor realitza un acompanyament proper, però també fa que cada un aprengui segons les seves possibilitats. Es tracta d’un aprenentatge col·laboratiu i significatiu. El docent utilitza hipertext / eines multimèdia en un K-6 a l'aula d'educació especial. Els estudiants escriuen textos en col·laboració. La intervenció del professor va dirigida a ajudar als estudiants a comunicar-se. Les dificultats inclouen problemes tècnics menors, així com les limitacions físiques d'alguns estudiants. Jo en destacaria el recurs que fa servir, per treballar amb aquests nens , a ells els resulta engrescador i els anima a llegir i escriure .  Al cerca més informació sobre els recursos que ens expliquen en el cas,  he trobat una adreça de recursos TIC recursos TIC , on també trobem recursos semblants.
Referent als casos dels companys cal dir que tots son molt enriquidors  i aporten idees per aplicar-les. Per tant m’ha estat complicat escollir-ne un. Primer he triat aquells que m’ha cridat més l’atenció ja sigui pel tema, o per la metodologia. Cal mencionar el cas que ens explica la Jordina Palau, jo el comparo amb el llibre digital que estem aplicant a Catalunya, però al tractar-se d’una tablet tàctil sembla més motivador  pels alumnes i  per tan és un bon recurs. També destaco el cas exposat pel Carlos Villuenda. Potser m’ha cridat l’atenció pel títol i per que parlava d’alumnes amb dificultats: “inclusió per mitjà de tècniques alternatives per la lectoescriptura”. El de la  Berta Forés que  ens explica el cas del Photostory  que realitzen alumnes d e5è de primària.  El fet de que els propis alumnes posin també la veus ho he trobat molt motivador i penso que és un bon sistema per captar l’atenció i fer que l’aprenentatge sigui significatiu.
Però trio el cas de la Marina Buendia, anomenat: treballem el reciclatge. L’he escollit per que el tema a part de ser motivador és educatiu. Els estudiants aprenen com es porta a terme el reciclatge a partir d’activitats on ells són els protagonistes i han de desvetllar el seu propi aprenentatge. Es treballa des de la transversalitat, per tan estan incloses totes les àrees. A més  els alumnes han de ser capaços de cercar informació en diferents espais i analitzar els anuncis, publicar-ho en el bloc que tenen creat. Finalment han de ser capaços de realitzar una exposició oral.
Si l’analitzem doncs,  tan el cas de la base de dades de kite i el de la companya Marina, podem veure que els dos compleixen els 7 principis que he comentat anteriorment,  per tant realment aconsegueixen l’ aprenentatge significatiu: (actiu, constructiu, col·laboratiu, intencional, convencional, contextualitzat i reflexiu.)

Amb la lectura de tots aquests casos , he arribat a la conclusió que cal una bona programació i planificació de les activitats.  El fet de poder compartir experiències multiplica el ventall per poder escollir activitats, si partim de l’experiència d’altres podrem aplicar-ho i si cal millorar-ho en funció de les característiques dels alumnes i dels recursos de que disposem. Veig clarament que a mi m’han servit i m’ha suposat un reestructurament dels meus coneixents.  Els coneixements es van modificant, ampliant i elaboren  en funció del que anem aprenen.




[1] http://alexandria.xtec.cat/                         

4. DE QUNA MANERA ELS MODELS D’EXPERIÈNCIA PODEN CONTRIBUIR A L’APRENENTATGE SIGNIFICATIU.

Bé, la següent pregunta va enllaçada amb l’anterior. Així que la inicio tal com he acabat l’anterior: Els raonaments que realitzem a partir de les històries ens ajuden a resoldre problemes. L’aprenentatge és un procés constructiu i significatiu quan un mateix cerca, fa i desfà. Si llegim les històries una part del nostre cervell actua com si ho estigues fent, per tant a nivell cognitiu es posen en marxa els mateixos mecanismes que si estiguéssim fent. Aprendre de models, de contes, de l’experiència dels altres...
Quan et dediques a l’ensenyament, com a docent sempre estàs pensant com captar l’atenció dels infants i joves. En el món en que vivim, on les imatges i l’ús de les xarxes socials són la base de relacions entre els nostres joves, cal estar sempre canviant les estratègies per fer que escoltin, per motivar-los per a que adquireixin una sèrie d’habilitats, de tècniques , actitud i hàbits que facin que el procés d’ensenyament- aprenentatge s’aconsegueixi amb èxit.
Si partim de la teoria del constructivisme, els alumnes han d’aprendre moguts per interessos i què millor que partir de l’ús de les noves tecnologies? Amb les TIC avui en dia pot ser més fàcil motivar-los i fer que aprenguin de forma significativa. Seran un bon recurs sempre que afavoreixin uns aprenentatges concretes, que facilitin el desenvolupament d’estratègies de pensament  que siguin capaces de construir al mateix temps la capacitat d’interacció entre els alumnes.
 Crec per tant  que cal un bon ús de les TIC, i també  una bona formació dels docents per poder dur a terme experiències com les que estem veient a l’aula –fòrum i a la base de dades kite[1].
 En la lectura dels casos presentats hem pogut veure com en tots es produeix un aprenentatge significatiu. En molts hem observat que es realitza un  treball col·laboratiu.
Però a més les TIC tenen l’avantatge que cada nen pot aprendre al seu ritme. Aquest aprenentatges es por realitzar també  de forma individual, pautada i/o autònoma.
Tant si es fan activitats en grup com individuals, aquestes han de potenciar al màxim l’adquisició de coneixements conceptuals, procedimentals i actitudinals.

És pot afirmar que  les noves tecnologies, per tant, són facilitadores de d’un aprenentatge significatiu.




[1] http://kite.missouri.edu/ Base de dades Kite.

3. REFLEXIÓ I ARGUMENTACIÓ DEL CAS EXPOSAT.



Al centre on treballo, m’he donat compta que fem anar molt les TIC, i si observo l’edat que tots  els professors comencem a tenir... crec que té molt de mèrit.
Hem anat fent cursos per poder fer anar les pissarres interactives, per treballar amb els llibres digitals...i a més al ser un centre de secundària i cicles formatius, cal realitzar assignatures que necessariament s’han d’utilitzar les TIC.
Triar, doncs, el cas a exposar, m’ha resultat fàcil perquè hi havia molt per escollir, però al mateix temps difícil, totes les activitats es poden compartir, doncs quina podia triar?
De forma paral·lela anava llegint casos al kite, i vaig trobar un que em va fer pensar amb l’activitat que estava realitzant a classe. Tot un descobriment!!! El tema, la manera de desenvolupar l’activitat, l’ús de les TIC i en concret del Power Point... hi havia moltes coincidències.
Així, em vaig decidir per compartir, un cas molt concret que realitzava jo perquè em va fer molta il·lusió veure que sense adonar-me m’he anat introduint a l’ús de les TIC, per motivar als alumnes, per fer que ells construeixin els seus aprenentatges. L’activitat es va iniciar a principi de curs per tant està ja en marxa des d’inici del trimestre i actualment està ja finalitzant.
 L’ÚS de l’ordinador proposat d’una manera engrescadora pot facilitar-nos aquesta construcció d’aprenentatge fent que aquest sigui significatiu.
Sempre m’ha agradat realitzar un treball col·laboratiu, en el que els alumnes siguin els protagonistes ajudant-se els uns als altres. Tots poden aportar el seu gra de sorra.
Així el cas exposat: “Elaborar PowerPoints per facilitar l’autoestima i al mateix temps l’aprenentatge sobre diferents temes que els preocupa, sent capaços d’argumentar-los i d’ explicar-los davant dels seus companys”, reunia tots els 7 principis d’un aprenentatge significatiu: actiu, constructiu, col·laboratiu,intencional,convencional, contextualitzat i reflexiu.
Si analitzo el cas que he exposat, partint del model constructivista de l’aprenentatge, diré que es pot veure clarament com l’aprenentatge no s’ensenya sinó que es construeix .
Els alumnes són actius en el procés d’ensenyament -aprenentatge. Els objectius, continguts i les activitats van encaminades a aconseguir que estiguin motivats, que cerquin i que construeixin el seu propi aprenentatge a partir d’estructures mentals cada vegada més complexes.
En el cas exposat són els alumnes els que han triat “lliurament” el tema que han de presentar a la classe,per tant és molt més motivador, interessant i més proper perquè serà un tema que a ell o a ella li cridi l’atenció.(Actiu)
(Intencional) Els alumnes han d’arribar a aconseguir els objectius de l’activitat: ser capaç de parlar davant del altres companys durant 10 minuts, creant interès als altres pel que ell/a explica amb el Power point. El que han d’explicar ho han de fer sense llegir del Power point, i han d’haver inserit imatges, vídeos, músiques... que han cercat a Internet, verificant la procedència. És també una tasca significativa per que han partit de situacions problemàtiques del mon que els envolta, reals: per exemple la guerra, les malalties, les drogues,... tots són temes que els preocupen i interessen perquè estan al seu voltant (contextualitzat)
Com han realitzat l’exposició a partir de les TIC, els ha resultat molt més motivador i proper a ells. Si algú del grup tenia dificultats per buscar el tema, per realitzar la presentació en Power Point, per cercar informació...s’han ajudat entre ells o m’han demanat ajuda com a docent. El fet de valorar l’activitat entre tots els ha fet estar molt més atents. Per tant s’ha produït un aprenentatge significatiu. (col·laboratiu i conversacional)
Cada alumne ha presentat ,segons les seves capacitats i habilitats, un treball més complert o menys. Però tots ells han arribat a construir els seus aprenentatges amb la utilització de l’elaboració del Power Point( Constructiu)
Quan s’ha exposat, tots reflexionen, tant el que ha realitzat la presentació com els que han  escoltat. Arriba doncs, el procés de votació. En un full Excel creat pels popis alumnes es procedeix a donar el vot. La consigna més clara és que si ha presentat el Power és ja un 5. Vol dir que la feina s’ha fet. Després que cadascú avaluï el treball, en funció del què han dit, i com ho han fet tant a nivell oral, com escrit –visual. Nombre de recursos emprats, temps concret(10 min), originalitat, tema exposat... Es tracta de pensar com ho han fet ( Reflexiu)

En l’elaboració d’aquesta PAC he aprés molt  a nivell personal, he pogut  veure com la construcció de casos, m’ajuda a organitzar la tasca que realitzo (models mentals- cognitius), i als alumnes els ha aportat poder aprendre significativament, apropar-se els uns al altres, coneixes més, ajudar-se mútuament, aprendre a cercar ajuda, ... en ells també s’ha produir un canvi conceptual i un aprenentatges significatiu. Acostumats a escoltar i repetir... han hagut de cercar i explicar! Potser per aquest motiu he vist important comentar aquest cas. L’he viscut d’a prop i l’he vist créixer!!!

De totes formes , aprendre a partir d’històries , és a dir d’experiències dels altres és potser el que m’ha fet reflexionar més. La meva experiència com a docent és ja bastant llarga, poc més de 20anys i curiós però un dels recursos per a captar l’atenció d’infants i joves que sempre he fet servir , és explicar històries. Ara he aprés que aprenen molt més del que em pensava. Quan t’expliquen històries és més fàcil recordar l’argument. Quan anem a veure una pel·lícula podem explicar de què anava, els contes que expliquem als nens petits tenen una “moraleja”... de fet, amb la lectura del mòdul 3 pag 25. (ferguson, Bariss, Birnbarum i Oggood,1991) he pogut constatar que per aquest autors, escoltar històries és equivalent a experimentar un mateix els fenòmens. Ens diuen que les estructures de la memòria utilitzades per a entendre la història són les mateixes que les que s’usen a l’hora de portar a terme una tasca.

Els raonaments que realitzem a partir de les històries ens ajuda a resoldre problemes.
L’aprenentatge és un procés constructiu

2.1 CAS Real:

CAS: Millora de l’autoestima, de la capacitat de parlar davant d’un públic. Presa de decisions i increment de conceptes sobre diferents temes a partir de la creació de Power points, en un grup d’adaptació curricular de 4rt ESO.           cas 6150-1                 

DESCRIPCIÓ DE LA SITUACIÓ:
·  Nivell d’aplicació: 4rt d’ESO, 18 alumnes d’una aula de diversificació curricular. Alguns d’ells tenen NEE, dos disposen d’un dictamen.
·  Assumpte aplicable/Unitat: ético-cívica (treball d’autoestima, aprendre a parlar en públic  i  presa de decisions)
·  Tecnologies utilitzades: TIC, Powert point, pissarra digital, canó, ordinador,USB, altres
·  Tipus d’escola: Institut Públic
·  Ubicació de l’escola: ciutat , zona extraradi a la part alta de la ciutat.
·  Connectivitat:  Internet, Router ADSL i connexió wifi,
·  Ubicació dels recursos tecnològics: Aula ordinària,aula d’informàtica, biblioteca,  casa seva... Aquest és l’únic curs que no disposen d’ordinador portàtil, l (tots els de 4rt). El Centre realitza des de fa tres cursos el projecte 1x1.
·  La situació social econòmica dels participants: nivell mig , baix
INFORMACIÓ DEL MESTRE:
·                 Experiència docent: a l’ensenyament de la Generalitat 15 anys, però en  centres concertats i altres de privats 24. Tres anys com a tutora del grup de diversificació curricular. Mestra de pedagogia terapèutica.  Llarga experiència en aquest cap d’EE.
·                 Experiència en TIC:  Nivell Mig (autoaprenentatge, i els cursets realitzats) ús a casa i a la feina.
·                 Grau de dificultat:  mitjà i aprenent a diari.

Objectius de la història o del cas:
    1-Quin tipus d’activitats es van planificar: Aplicació de les TIC.  Activitats de recerca d’informació a Internet, comparar amb altres fonts les informacions trobades, organització de la informació, avaluació del treball visual –escrit- de recerca i de presentació, suport tutorial i treball col·laboratiu entre companys. Tècniques expositives.
     2- Nivell d’aprenentatge. El que el mestre espera dels seus alumnes: Augmentar la capacitat de comunicació davant d’un públic, d’autoestima i de presa de decisions. Aprendre a buscar informació en la xarxa i saber-la organitzar. Aprendre a expressar-se sense por davant del públic, fent-ho possible a partir de les TIC. Desenvolupar les seves capacitats deductives i tecnològiques de coneixement de els NTIC.
  3- Tipus d’activitat: Ús de les TIC.
Activitats història:
Tecnologia emprada. Cercar informació sobre el tema en diferents llocs Internet: Google, Wiquipedia, etc. Resumir la informació i triar la que es vol posar a la presentació, fent anar el processador de textos Word i el corrector.  Aprendre a fer anar el PowerPoint, inserir imatges, música, hipervincles, enllaços, etc.
Realitzar una fitxa –esquema per explicar la presentació, i imprimir-la.
Avaluar l’exposició dels companys i la seva de forma realista, guardant les puntuacions en un full Excel.
Raó d'ús de la tecnologia:  incrementar els coneixements amb NTIC, fer-los més autònoms  en la presa de decisions. Augmentar la seva autoestima i millorar així la possibilitat d’aprendre nous coneixements i de saber-los relacionar.
Naturalesa de les Activitatspresentació a càrrec dels alumnes, escriptura, ús d'eines per representar el coneixement, creativitat... És una activitat que potencia el manteniment de les capacitats cognitives, per estimular així l’atenció, el llenguatge, la memòria i l’aprenentatge.
Dificultats trobades: A alguns alumnes els ha costat  trobar un tema que el motivi a ells i que sigui atractiu per la resta de la classe. La connexió  a Internet ha estat una petita dificultat, la xarxa del centre està en procés de millora i alguna estona  no hi ha connexió.
Pocs han demanat ajuda en com fer el Power Point, (com inserir una música i/o vídeo del Youtube) estaven més amoïnats per si els agradaria als seus companys i per si es passaven en el temps de l’exposició.
Ajuda/assistència Ajudar-los a buscar el tema  i en explicar com inserir el vídeo des del Youtube.
 Si no funciona Internet canviar d’activitat, comentant el que aprenen sobre el tema i repassant els temes exposats, i com els exposen (el que han fet molt bé i el que no ho han fet tant)
El paper o rol del mestrefacilitador, donant suport a la resolució de problemes en col·laboració, orientar i aconsellar sobre la presentació, el subministrament d'informació de com fer el Power Point, el  seguiment del procés,  proporcionant pistes, etc.
El paper de l'estudiantexplorador, descobridor de  conceptes i de nous recursos motivadors pel que fa a l’ús de les TIC. L'aprenentatge a través d'activitats estructurades els ha convertit en productors i en “mestres” que exposen el que han aprés. S’ha aconseguit un  alt nivell en les presentació i en les exposicions.
aprenentatge;
L’aprenentatge és significatiu, actiu, constructiu, convencional, contextualitzat reflexiu i col·laboratiu. Han d’aprendre a resoldre dificultats i s’han de saber ajudar els uns als altres. Així per exemple alguns companys no podien fer l’exposició en el dia programant i han demanat un canvi als companys. Alguns han cercat ajuda pel tema, altres com inserir una foto i/o altres recursos al Power point amb ajuda dels companys, la professora, i/o de l’entorn familiar. Fer anar les noves tecnologies i aprendre conceptes que els interessen i que han de compartir amb els companys de l’aula.
Resultat de la Història, avaluació
Observacions:  Els alumnes van millorant en l’aspecte de participació en la classe i en les altres matèries, es nota que creuen molt més amb les seves possibilitats. Es pot afirmar que l’aprenentatge és significatiu.
Els alumnes estan molt motivats, han respost molt  bé  a l’ús de les TIC per realitzar els treballs d’exposició.  
Avaluació de l'Aprenentatge: Els alumnes han aconseguit expressar els resultats de la recerca del tema que els interessava a partir de les presentacions de Power Point. Els alumnes han aprés a confiar més amb ells mateixos, es valoren i valoren als companys. Són capaços de realitzar altres fites amb l’ordinador i perden la por a fer treballs  de recerca. Han realitzat un treball col·laboratiu i significatiu. L’avaluació es realitza per part de tot el grup de la classe amb un full Excel que ells mateixos han realitzat. Es puntua com han fet l’exposició: grau de captació d’atenció, memorització del que explica, recursos utilitzats en la presentació Power point, conceptes exposats, faltes d’ortografia en la redacció, compliment del temps demanat...
Lliçons apreses: L’acceptació de la tasca a realitzar  per part dels alumnes i el grau en que aquests han participat i han aconseguit que la resta del grup escoltés amb interès dels del primer fins a l’últim tema exposat, fan pensar que és una activitat significativa per joves i que han aprés més d’ells mateixos  que en altres activitats. Han vist què poden fer i es senten amb capacitat per continuar aprenent. Les TIC han ajudat a aconseguir el procés d’aprenentatge




HISTÒRIA COMPLETA:
Davant la dificultat de comunicació dels alumnes ( dificultat en confiar amb ells mateixos) es decideix aplicar un recurs  TIC, fent que els motivi a ells i als seus companys. Pel fet de tenir un recurs visual i al mateix temps escrit, representa un gran suport per realitzar les seves explicacions sobre  el tema exposat. A més, per la resta dels companys d’aula també va ser un bon recurs per poder seguir les seves explicacions.
El fet de valorar-se entre ells fa que estiguin més atens, i com són temes propers a ells escolten amb més interès.
Al principi de l’activitat es  van donar les normes a seguir, com buscar la informació, el temps que havia de durar el Power Point (10 min) i com avaluaríem entre tots els resultats. Tots els dubtes van ser explicats a l’aula.


Entrevista:
Entrevistadora: Hola Maria, gràcies per a explicar-nos la teva experiència i compartir –la.
-Com  va sorgir la idea de fer servir les TIC a l’aula?

Professora: -L’assignatura d’ètico cívica, es realitza una hora a la setmana. Els temes que anem tractant són els que tenim al dossier elaborat pel departament de Socials. Un dels temes era les emocions i havien d parlar-ne ells davant dels seus companys.
Així que va ser com una “idea” que et ve i que junt amb totes les activitats que ja he anat treballant per millorar la seva autoestima, vaig pensar que els seria més motivador i més fàcil realitzar l’exposició a partir d’un recurs visual. Si aquest recurs estava elaborat per ells mateixos encara seria molt més interessant. I ja posats a demanar, com els alumnes havien canviat molt des de tercer fins ara, (amb el bon sentit de la paraula, es mostraven ja molt més participatius i amb una actitud molt diferent ),  era un repte comprovar què sabien sobre les TIC. Partia de la base que jo els podria ajudar i per tant vaig tirar endavant l’activitat.
Entrevistadora:_Dius que els podries ajudar, tens experiència en les TIC?

Professora:- Bé, una mica. He fet algun curset sobre com fer Power points ,i tot i que no sóc una experta, n’he fet alguns a casa.

Entrevistadora:_ Sí? Ens ho pots explicar?

Professa:- Vaig preparar un Power point per una festa familiar, després  com em va agradar n’he anat fet algun més.
La veritat és que els alumnes són d’una altra generació. Ells aprenen molt més ràpid que nosaltres. Quan jo tenia la seva edat no hi havia ni ordinadors... Com canvien les coses, no?

Entrevistadora:_Ara que ja han fet les seves exposicions, què t’ha semblat l’experiència? La aplicaries a altres assignatures?

Professora:- L’experiència crec que ha estat un èxit. Els alumnes han aprés nous conceptes, han millorat en autoestima perquè han vist que poden fer amb les TIC unes presentacions que han agradat als seus companys, perquè els han escoltat atentament.
 El fet d’ajudar-se els uns als altres (treball col·laboratiu) ha fet que el grup estigués molt més unit. Que es valoressin molt més. Han descobert aptituds amagades d’alguns companys.
En vista dels resultats, ja he posat a la pràctica altres activitats que hauran de fer amb l’ordinador i les TIC. Concretament a l’assignatura de castellà.
També realitzaré l’activitat del Power Point a tercer d’ESO ( assignatura de ciutadania), amb aquests alumnes em serà més fàcil pel fet que tots disposen d’ordinador portàtil.

Entrevistadora:_Sembla que coneguis molt bé als alumnes...

Professora:-T’explico. Sóc la tutora del grup, des de tercer, i els tinc tres hores de castellà, una d’aquesta assignatura i una a tutoria. Moltes hores a la setmana i ens coneixem bé. Ara estem a la recta final. 4rt d’ESO per a ells és un repte. Han d’aprovar l’ESO i han de poder continuar aprenent i/o treballar. El fet de creure amb ells mateixos farà que siguin capaços de tirar endavant l’objectiu amb més facilitat. Si a tercer no volien sortir a parlar davant dels altres companys, ara ja era una possibilitat q tenir en compte. Ells es coneixen (he fet moltes d’activitats per afavorir –ho) i per tant ja no tenen aquella vergonya de 3r. Però motivar-los per explicar un tema... això ja era més complicat. Si parlaven mentre tenien unes imatges a la pissarra digital, i un petit guió, era molt més motivador. Si a més tots havien d’avaluar-se, posant una nota a partir d’un 5, això ja els manté amb més atenció... Els canvis s’han notat.

Entrevistadora:-Em pot fer una valoració dels resultats?

Professora:- Com et deia, la valoració és molt positiva, crec que molt motivadora i que s’han aconseguit els objectius que s’havien marcat. Coneixen els alumnes i saben les seves dificultats... m’ha sorprès encara més aquests resultats.
Fins al punt que vaig convidar al psicopedagog del centre, que també coneix als alumnes per que els dona l’assignatura de socials, a una classe per escoltar i participar de la presentació de dos alumnes escollits a l’atzar.

Entrevistadora:_Què li va semblar al psicopedagog?

Professora:-Va estar molt agraït per haver-lo convidat i els va felicitar per les seves exposicions.
Després, fora de classe van valorar conjuntament l’activitat. Vam arribar a la mateixa conclusió: les TiC ajuden, són un bon recurs si es saben fer servir. A més sobre els alumnes també vam arribar a la conclusió que els alumnes aprenen de forma significativa quan estan motivats i els interessa el que estan fent, quan tenen uns objectius molt clars a aconseguir.

Entrevistadora:_Als joves de 4rt, creus que els ha agradat?

Professora:- Et puc reafirmar amb un SÍ amb majúscules que s’ho han passat molt bé. S’han sentit protagonistes, s’han sentit molt valorats per tots els companys de la classe i a més han estat conscients que poden aprendre i recordar-ho durant més temps del que ho fan habitualment quan els ensenyem de forma més convencional.

Entrevistadora:-Els ha suposat molt de temps realitzar les presentacions?

Professora:- No, quan han fet les seves exposicions els pregunto quan de temps han dedicat en buscar la informació i en fer el Power Point i si els ha ajudat algú. La gran majoria no ha dedicat més temps del que hauria dedicat a fer-lo en un document Word. I no masses han necessitat ajuda.
Entrevistadora:- Bé, moltes gràcies per les teves explicacions i per voler compartir la teva experiència

Professora:- Ha estat un plaer, gràcies a tu!

Història completa

En aquest apartat explico detalladament  el cas que també he presentat a la resta de companys. És un cas d’aprenentatge significatiu que es realitza amb alumnes de 4rt d’ESO fent ús de les TIC. He trobat molta similitud amb el cas 6150-1 de la base de dades kite i per tant és el que he pres com a model per redactar el cas que  detallo a continuació.
En ambdós es fan servir les mateixes  tecnologies ( processament de textos, recerques a Internet, PowerPoint, enllaços,...) van dirigides a un tipus d’alumnes semblant d’edat, i a més tenen com a base la motivació dels alumnes. Per mi, la motivació és una paraula clau. Els alumnes fan una recerca per Internet per tal d’obtenir informació.

INTRODUCCIÓ PAC 2.1


Aquest informe és l’explicació de les activitats que he anat realitzant de forma individual, però al mateix temps compartides en el fòrum.

 En la seva lectura es podrà  veure  com el nostre treball individual, és compatir amb la resta del grup per poder aprendre gràcies a la interacció de tots i que els models d’històries influeixen en les persones a nivell cognitiu.

Aquesta activitat té per objectiu  aprendre que els models d’experiències anomenades històries o casos,  ajuden i contribueixen a l’aprenentatge significatiu. Observar  com podem aprendre a partir de l’experiència d’altres, i a partir d’aquesta premissa aprendre nosaltres de tots els companys de l’aula.

Primerament hem partit de casos trobats a la Kite i dels que nosaltres coneixem. Són casos que apliquen les TIC per facilitar l’aprenentatge significatiu a infants i a joves dins l’àmbit escolar.
Cal dir que els inicis no van ser tant fàcils com sembla, el fet d’analitzar els casos Kite, m’ha suposat un esforç, no entenc l’anglès, però amb el buscador Google Chrom he anat  traduint les informacions. De fet, les traduccions no són al peu de la lletra, però han servit per  entendre el contingut del que es deia.

 Aquest és un nou repte, aprendre dels altres i compatir experiències. L’informe és el resultat, ben segur que l’experiència d’aquesta tasca ens servirà per poder desenvolupar la pròxima activitat.
La practica, doncs, s’inicia amb l’explicació del cas, de la història completa i continua amb l’argumentació per defensar que contribueix a la construcció d’un aprenentatge significatiu amb l’ús de les TIC. Seguidament explicaré com els models d’experiències poden contribuir a l’aprenentatge significatiu, parlant dels casos kite i dels companys de l’aula.
Per finalitzar, en les conclusions exposaré què ha representat per mi la realització d’aquesta minipac.