dissabte, 10 de desembre del 2011

3. REFLEXIÓ I ARGUMENTACIÓ DEL CAS EXPOSAT.



Al centre on treballo, m’he donat compta que fem anar molt les TIC, i si observo l’edat que tots  els professors comencem a tenir... crec que té molt de mèrit.
Hem anat fent cursos per poder fer anar les pissarres interactives, per treballar amb els llibres digitals...i a més al ser un centre de secundària i cicles formatius, cal realitzar assignatures que necessariament s’han d’utilitzar les TIC.
Triar, doncs, el cas a exposar, m’ha resultat fàcil perquè hi havia molt per escollir, però al mateix temps difícil, totes les activitats es poden compartir, doncs quina podia triar?
De forma paral·lela anava llegint casos al kite, i vaig trobar un que em va fer pensar amb l’activitat que estava realitzant a classe. Tot un descobriment!!! El tema, la manera de desenvolupar l’activitat, l’ús de les TIC i en concret del Power Point... hi havia moltes coincidències.
Així, em vaig decidir per compartir, un cas molt concret que realitzava jo perquè em va fer molta il·lusió veure que sense adonar-me m’he anat introduint a l’ús de les TIC, per motivar als alumnes, per fer que ells construeixin els seus aprenentatges. L’activitat es va iniciar a principi de curs per tant està ja en marxa des d’inici del trimestre i actualment està ja finalitzant.
 L’ÚS de l’ordinador proposat d’una manera engrescadora pot facilitar-nos aquesta construcció d’aprenentatge fent que aquest sigui significatiu.
Sempre m’ha agradat realitzar un treball col·laboratiu, en el que els alumnes siguin els protagonistes ajudant-se els uns als altres. Tots poden aportar el seu gra de sorra.
Així el cas exposat: “Elaborar PowerPoints per facilitar l’autoestima i al mateix temps l’aprenentatge sobre diferents temes que els preocupa, sent capaços d’argumentar-los i d’ explicar-los davant dels seus companys”, reunia tots els 7 principis d’un aprenentatge significatiu: actiu, constructiu, col·laboratiu,intencional,convencional, contextualitzat i reflexiu.
Si analitzo el cas que he exposat, partint del model constructivista de l’aprenentatge, diré que es pot veure clarament com l’aprenentatge no s’ensenya sinó que es construeix .
Els alumnes són actius en el procés d’ensenyament -aprenentatge. Els objectius, continguts i les activitats van encaminades a aconseguir que estiguin motivats, que cerquin i que construeixin el seu propi aprenentatge a partir d’estructures mentals cada vegada més complexes.
En el cas exposat són els alumnes els que han triat “lliurament” el tema que han de presentar a la classe,per tant és molt més motivador, interessant i més proper perquè serà un tema que a ell o a ella li cridi l’atenció.(Actiu)
(Intencional) Els alumnes han d’arribar a aconseguir els objectius de l’activitat: ser capaç de parlar davant del altres companys durant 10 minuts, creant interès als altres pel que ell/a explica amb el Power point. El que han d’explicar ho han de fer sense llegir del Power point, i han d’haver inserit imatges, vídeos, músiques... que han cercat a Internet, verificant la procedència. És també una tasca significativa per que han partit de situacions problemàtiques del mon que els envolta, reals: per exemple la guerra, les malalties, les drogues,... tots són temes que els preocupen i interessen perquè estan al seu voltant (contextualitzat)
Com han realitzat l’exposició a partir de les TIC, els ha resultat molt més motivador i proper a ells. Si algú del grup tenia dificultats per buscar el tema, per realitzar la presentació en Power Point, per cercar informació...s’han ajudat entre ells o m’han demanat ajuda com a docent. El fet de valorar l’activitat entre tots els ha fet estar molt més atents. Per tant s’ha produït un aprenentatge significatiu. (col·laboratiu i conversacional)
Cada alumne ha presentat ,segons les seves capacitats i habilitats, un treball més complert o menys. Però tots ells han arribat a construir els seus aprenentatges amb la utilització de l’elaboració del Power Point( Constructiu)
Quan s’ha exposat, tots reflexionen, tant el que ha realitzat la presentació com els que han  escoltat. Arriba doncs, el procés de votació. En un full Excel creat pels popis alumnes es procedeix a donar el vot. La consigna més clara és que si ha presentat el Power és ja un 5. Vol dir que la feina s’ha fet. Després que cadascú avaluï el treball, en funció del què han dit, i com ho han fet tant a nivell oral, com escrit –visual. Nombre de recursos emprats, temps concret(10 min), originalitat, tema exposat... Es tracta de pensar com ho han fet ( Reflexiu)

En l’elaboració d’aquesta PAC he aprés molt  a nivell personal, he pogut  veure com la construcció de casos, m’ajuda a organitzar la tasca que realitzo (models mentals- cognitius), i als alumnes els ha aportat poder aprendre significativament, apropar-se els uns al altres, coneixes més, ajudar-se mútuament, aprendre a cercar ajuda, ... en ells també s’ha produir un canvi conceptual i un aprenentatges significatiu. Acostumats a escoltar i repetir... han hagut de cercar i explicar! Potser per aquest motiu he vist important comentar aquest cas. L’he viscut d’a prop i l’he vist créixer!!!

De totes formes , aprendre a partir d’històries , és a dir d’experiències dels altres és potser el que m’ha fet reflexionar més. La meva experiència com a docent és ja bastant llarga, poc més de 20anys i curiós però un dels recursos per a captar l’atenció d’infants i joves que sempre he fet servir , és explicar històries. Ara he aprés que aprenen molt més del que em pensava. Quan t’expliquen històries és més fàcil recordar l’argument. Quan anem a veure una pel·lícula podem explicar de què anava, els contes que expliquem als nens petits tenen una “moraleja”... de fet, amb la lectura del mòdul 3 pag 25. (ferguson, Bariss, Birnbarum i Oggood,1991) he pogut constatar que per aquest autors, escoltar històries és equivalent a experimentar un mateix els fenòmens. Ens diuen que les estructures de la memòria utilitzades per a entendre la història són les mateixes que les que s’usen a l’hora de portar a terme una tasca.

Els raonaments que realitzem a partir de les històries ens ajuda a resoldre problemes.
L’aprenentatge és un procés constructiu

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada