dissabte, 10 de desembre del 2011

2.1 CAS Real:

CAS: Millora de l’autoestima, de la capacitat de parlar davant d’un públic. Presa de decisions i increment de conceptes sobre diferents temes a partir de la creació de Power points, en un grup d’adaptació curricular de 4rt ESO.           cas 6150-1                 

DESCRIPCIÓ DE LA SITUACIÓ:
·  Nivell d’aplicació: 4rt d’ESO, 18 alumnes d’una aula de diversificació curricular. Alguns d’ells tenen NEE, dos disposen d’un dictamen.
·  Assumpte aplicable/Unitat: ético-cívica (treball d’autoestima, aprendre a parlar en públic  i  presa de decisions)
·  Tecnologies utilitzades: TIC, Powert point, pissarra digital, canó, ordinador,USB, altres
·  Tipus d’escola: Institut Públic
·  Ubicació de l’escola: ciutat , zona extraradi a la part alta de la ciutat.
·  Connectivitat:  Internet, Router ADSL i connexió wifi,
·  Ubicació dels recursos tecnològics: Aula ordinària,aula d’informàtica, biblioteca,  casa seva... Aquest és l’únic curs que no disposen d’ordinador portàtil, l (tots els de 4rt). El Centre realitza des de fa tres cursos el projecte 1x1.
·  La situació social econòmica dels participants: nivell mig , baix
INFORMACIÓ DEL MESTRE:
·                 Experiència docent: a l’ensenyament de la Generalitat 15 anys, però en  centres concertats i altres de privats 24. Tres anys com a tutora del grup de diversificació curricular. Mestra de pedagogia terapèutica.  Llarga experiència en aquest cap d’EE.
·                 Experiència en TIC:  Nivell Mig (autoaprenentatge, i els cursets realitzats) ús a casa i a la feina.
·                 Grau de dificultat:  mitjà i aprenent a diari.

Objectius de la història o del cas:
    1-Quin tipus d’activitats es van planificar: Aplicació de les TIC.  Activitats de recerca d’informació a Internet, comparar amb altres fonts les informacions trobades, organització de la informació, avaluació del treball visual –escrit- de recerca i de presentació, suport tutorial i treball col·laboratiu entre companys. Tècniques expositives.
     2- Nivell d’aprenentatge. El que el mestre espera dels seus alumnes: Augmentar la capacitat de comunicació davant d’un públic, d’autoestima i de presa de decisions. Aprendre a buscar informació en la xarxa i saber-la organitzar. Aprendre a expressar-se sense por davant del públic, fent-ho possible a partir de les TIC. Desenvolupar les seves capacitats deductives i tecnològiques de coneixement de els NTIC.
  3- Tipus d’activitat: Ús de les TIC.
Activitats història:
Tecnologia emprada. Cercar informació sobre el tema en diferents llocs Internet: Google, Wiquipedia, etc. Resumir la informació i triar la que es vol posar a la presentació, fent anar el processador de textos Word i el corrector.  Aprendre a fer anar el PowerPoint, inserir imatges, música, hipervincles, enllaços, etc.
Realitzar una fitxa –esquema per explicar la presentació, i imprimir-la.
Avaluar l’exposició dels companys i la seva de forma realista, guardant les puntuacions en un full Excel.
Raó d'ús de la tecnologia:  incrementar els coneixements amb NTIC, fer-los més autònoms  en la presa de decisions. Augmentar la seva autoestima i millorar així la possibilitat d’aprendre nous coneixements i de saber-los relacionar.
Naturalesa de les Activitatspresentació a càrrec dels alumnes, escriptura, ús d'eines per representar el coneixement, creativitat... És una activitat que potencia el manteniment de les capacitats cognitives, per estimular així l’atenció, el llenguatge, la memòria i l’aprenentatge.
Dificultats trobades: A alguns alumnes els ha costat  trobar un tema que el motivi a ells i que sigui atractiu per la resta de la classe. La connexió  a Internet ha estat una petita dificultat, la xarxa del centre està en procés de millora i alguna estona  no hi ha connexió.
Pocs han demanat ajuda en com fer el Power Point, (com inserir una música i/o vídeo del Youtube) estaven més amoïnats per si els agradaria als seus companys i per si es passaven en el temps de l’exposició.
Ajuda/assistència Ajudar-los a buscar el tema  i en explicar com inserir el vídeo des del Youtube.
 Si no funciona Internet canviar d’activitat, comentant el que aprenen sobre el tema i repassant els temes exposats, i com els exposen (el que han fet molt bé i el que no ho han fet tant)
El paper o rol del mestrefacilitador, donant suport a la resolució de problemes en col·laboració, orientar i aconsellar sobre la presentació, el subministrament d'informació de com fer el Power Point, el  seguiment del procés,  proporcionant pistes, etc.
El paper de l'estudiantexplorador, descobridor de  conceptes i de nous recursos motivadors pel que fa a l’ús de les TIC. L'aprenentatge a través d'activitats estructurades els ha convertit en productors i en “mestres” que exposen el que han aprés. S’ha aconseguit un  alt nivell en les presentació i en les exposicions.
aprenentatge;
L’aprenentatge és significatiu, actiu, constructiu, convencional, contextualitzat reflexiu i col·laboratiu. Han d’aprendre a resoldre dificultats i s’han de saber ajudar els uns als altres. Així per exemple alguns companys no podien fer l’exposició en el dia programant i han demanat un canvi als companys. Alguns han cercat ajuda pel tema, altres com inserir una foto i/o altres recursos al Power point amb ajuda dels companys, la professora, i/o de l’entorn familiar. Fer anar les noves tecnologies i aprendre conceptes que els interessen i que han de compartir amb els companys de l’aula.
Resultat de la Història, avaluació
Observacions:  Els alumnes van millorant en l’aspecte de participació en la classe i en les altres matèries, es nota que creuen molt més amb les seves possibilitats. Es pot afirmar que l’aprenentatge és significatiu.
Els alumnes estan molt motivats, han respost molt  bé  a l’ús de les TIC per realitzar els treballs d’exposició.  
Avaluació de l'Aprenentatge: Els alumnes han aconseguit expressar els resultats de la recerca del tema que els interessava a partir de les presentacions de Power Point. Els alumnes han aprés a confiar més amb ells mateixos, es valoren i valoren als companys. Són capaços de realitzar altres fites amb l’ordinador i perden la por a fer treballs  de recerca. Han realitzat un treball col·laboratiu i significatiu. L’avaluació es realitza per part de tot el grup de la classe amb un full Excel que ells mateixos han realitzat. Es puntua com han fet l’exposició: grau de captació d’atenció, memorització del que explica, recursos utilitzats en la presentació Power point, conceptes exposats, faltes d’ortografia en la redacció, compliment del temps demanat...
Lliçons apreses: L’acceptació de la tasca a realitzar  per part dels alumnes i el grau en que aquests han participat i han aconseguit que la resta del grup escoltés amb interès dels del primer fins a l’últim tema exposat, fan pensar que és una activitat significativa per joves i que han aprés més d’ells mateixos  que en altres activitats. Han vist què poden fer i es senten amb capacitat per continuar aprenent. Les TIC han ajudat a aconseguir el procés d’aprenentatge




HISTÒRIA COMPLETA:
Davant la dificultat de comunicació dels alumnes ( dificultat en confiar amb ells mateixos) es decideix aplicar un recurs  TIC, fent que els motivi a ells i als seus companys. Pel fet de tenir un recurs visual i al mateix temps escrit, representa un gran suport per realitzar les seves explicacions sobre  el tema exposat. A més, per la resta dels companys d’aula també va ser un bon recurs per poder seguir les seves explicacions.
El fet de valorar-se entre ells fa que estiguin més atens, i com són temes propers a ells escolten amb més interès.
Al principi de l’activitat es  van donar les normes a seguir, com buscar la informació, el temps que havia de durar el Power Point (10 min) i com avaluaríem entre tots els resultats. Tots els dubtes van ser explicats a l’aula.


Entrevista:
Entrevistadora: Hola Maria, gràcies per a explicar-nos la teva experiència i compartir –la.
-Com  va sorgir la idea de fer servir les TIC a l’aula?

Professora: -L’assignatura d’ètico cívica, es realitza una hora a la setmana. Els temes que anem tractant són els que tenim al dossier elaborat pel departament de Socials. Un dels temes era les emocions i havien d parlar-ne ells davant dels seus companys.
Així que va ser com una “idea” que et ve i que junt amb totes les activitats que ja he anat treballant per millorar la seva autoestima, vaig pensar que els seria més motivador i més fàcil realitzar l’exposició a partir d’un recurs visual. Si aquest recurs estava elaborat per ells mateixos encara seria molt més interessant. I ja posats a demanar, com els alumnes havien canviat molt des de tercer fins ara, (amb el bon sentit de la paraula, es mostraven ja molt més participatius i amb una actitud molt diferent ),  era un repte comprovar què sabien sobre les TIC. Partia de la base que jo els podria ajudar i per tant vaig tirar endavant l’activitat.
Entrevistadora:_Dius que els podries ajudar, tens experiència en les TIC?

Professora:- Bé, una mica. He fet algun curset sobre com fer Power points ,i tot i que no sóc una experta, n’he fet alguns a casa.

Entrevistadora:_ Sí? Ens ho pots explicar?

Professa:- Vaig preparar un Power point per una festa familiar, després  com em va agradar n’he anat fet algun més.
La veritat és que els alumnes són d’una altra generació. Ells aprenen molt més ràpid que nosaltres. Quan jo tenia la seva edat no hi havia ni ordinadors... Com canvien les coses, no?

Entrevistadora:_Ara que ja han fet les seves exposicions, què t’ha semblat l’experiència? La aplicaries a altres assignatures?

Professora:- L’experiència crec que ha estat un èxit. Els alumnes han aprés nous conceptes, han millorat en autoestima perquè han vist que poden fer amb les TIC unes presentacions que han agradat als seus companys, perquè els han escoltat atentament.
 El fet d’ajudar-se els uns als altres (treball col·laboratiu) ha fet que el grup estigués molt més unit. Que es valoressin molt més. Han descobert aptituds amagades d’alguns companys.
En vista dels resultats, ja he posat a la pràctica altres activitats que hauran de fer amb l’ordinador i les TIC. Concretament a l’assignatura de castellà.
També realitzaré l’activitat del Power Point a tercer d’ESO ( assignatura de ciutadania), amb aquests alumnes em serà més fàcil pel fet que tots disposen d’ordinador portàtil.

Entrevistadora:_Sembla que coneguis molt bé als alumnes...

Professora:-T’explico. Sóc la tutora del grup, des de tercer, i els tinc tres hores de castellà, una d’aquesta assignatura i una a tutoria. Moltes hores a la setmana i ens coneixem bé. Ara estem a la recta final. 4rt d’ESO per a ells és un repte. Han d’aprovar l’ESO i han de poder continuar aprenent i/o treballar. El fet de creure amb ells mateixos farà que siguin capaços de tirar endavant l’objectiu amb més facilitat. Si a tercer no volien sortir a parlar davant dels altres companys, ara ja era una possibilitat q tenir en compte. Ells es coneixen (he fet moltes d’activitats per afavorir –ho) i per tant ja no tenen aquella vergonya de 3r. Però motivar-los per explicar un tema... això ja era més complicat. Si parlaven mentre tenien unes imatges a la pissarra digital, i un petit guió, era molt més motivador. Si a més tots havien d’avaluar-se, posant una nota a partir d’un 5, això ja els manté amb més atenció... Els canvis s’han notat.

Entrevistadora:-Em pot fer una valoració dels resultats?

Professora:- Com et deia, la valoració és molt positiva, crec que molt motivadora i que s’han aconseguit els objectius que s’havien marcat. Coneixen els alumnes i saben les seves dificultats... m’ha sorprès encara més aquests resultats.
Fins al punt que vaig convidar al psicopedagog del centre, que també coneix als alumnes per que els dona l’assignatura de socials, a una classe per escoltar i participar de la presentació de dos alumnes escollits a l’atzar.

Entrevistadora:_Què li va semblar al psicopedagog?

Professora:-Va estar molt agraït per haver-lo convidat i els va felicitar per les seves exposicions.
Després, fora de classe van valorar conjuntament l’activitat. Vam arribar a la mateixa conclusió: les TiC ajuden, són un bon recurs si es saben fer servir. A més sobre els alumnes també vam arribar a la conclusió que els alumnes aprenen de forma significativa quan estan motivats i els interessa el que estan fent, quan tenen uns objectius molt clars a aconseguir.

Entrevistadora:_Als joves de 4rt, creus que els ha agradat?

Professora:- Et puc reafirmar amb un SÍ amb majúscules que s’ho han passat molt bé. S’han sentit protagonistes, s’han sentit molt valorats per tots els companys de la classe i a més han estat conscients que poden aprendre i recordar-ho durant més temps del que ho fan habitualment quan els ensenyem de forma més convencional.

Entrevistadora:-Els ha suposat molt de temps realitzar les presentacions?

Professora:- No, quan han fet les seves exposicions els pregunto quan de temps han dedicat en buscar la informació i en fer el Power Point i si els ha ajudat algú. La gran majoria no ha dedicat més temps del que hauria dedicat a fer-lo en un document Word. I no masses han necessitat ajuda.
Entrevistadora:- Bé, moltes gràcies per les teves explicacions i per voler compartir la teva experiència

Professora:- Ha estat un plaer, gràcies a tu!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada